Platform over de gehele recyclingstroom in België

NL | FR

Nieuws

Wetgevend kader voor havenontvangstinstallaties

Verhalen van parelwitte stranden vol afval, de plastic soep drijvend in de oceaan, dieren verstrikt in verpakkingsafval … Er is de voorbije jaren enorm veel te doen geweest rond de aanwezigheid van afval in het water.

Container ship in export and import. International shipping cargo.
Het belangrijkste wetgevende document voor de maritieme sector wat afval betreft is MARPOL, het Internationaal verdrag ter voorkoming van verontreiniging door schepen dat de Internationale Maritieme Organisatie (IMO) initieerde.

Tekst | Valérie Couplez

Beeld | iStock

9 juli 2021 Leestijd 5 minuten

Deel dit artikel

Ook de wetgever maakt er werk van om de mazen in het net steeds kleiner te maken voor het illegaal lozen van afval op zee. Een belangrijke schakel in dit verhaal zijn de havenontvangst­installaties die ervoor zorgen dat al het afval op een correcte manier van het schip gehaald wordt. Maar hoe zit dat nu precies en waar liggen de aandachtspunten voor de komende jaren?

Het belangrijkste wetgevende document voor de maritieme sector wat afval betreft is MARPOL, het Internationaal verdrag ter voorkoming van verontreiniging door schepen dat de Inter­nationale Maritieme Organisatie (IMO) initieerde. Het is in werking sinds 1978 en moet het lozen van afval op zee een halt toeroepen. Aanleiding voor het verdrag was de schipbreuk van de Torrey Canyon in 1967, tot dan toe de grootste olieramp. De algemene stelregel over hoe met afvalstromen wordt omgegaan is duidelijk. Hoe groter de mogelijke impact van een afvalstof op het milieu, hoe ­strenger de beoordeling zal zijn. In functie van voortschrijdend inzicht en evoluties in technieken, worden de grenzen steeds verlegd naar meer af­geven en minder lozen op zee.

Opsplitsing in Annexen

Het verdrag kent opsplitsing in verschillende ­Annexen die afval indelen in aparte categorieën. De drie belangrijkste zijn Annex 1, 2 en 5. Annex 1 gaat over waswaters die verontreinigd zijn met minerale oliederivaten. Annex 2 handelt evenzeer over waswaters, maar dan deze waar geen ­minerale oliederivaten in vervat zitten. Er geldt een verdere opsplitsing in X, Y en Z die bepaalt wanneer de kapitein verplicht is om deze afvalstromen af te geven aan havenontvangstinstallaties. Annex 5 behandelt de vaste afvalstoffen. Dit stemt in grote mate overeen met wat er ­allemaal in bedrijfsafval kan aanwezig zijn: van keuken­afval tot papier, van oliehoudende vodden tot plastic verpakkingen. Een meer recente toevoeging is Annex 6. Hierin worden de afvalstoffen besproken die uit de behandeling van luchtemissies voor­komen. Schepen die op brandstof varen die meer dan 0,5% zwavel bevatten zullen bijvoorbeeld scrubbers moeten installeren om te zorgen dat er geen schadelijke emissies vrijkomen. 

Van 30% naar 100%

Hoewel het milieubewustzijn bij de grote rederijen de voorbije jaren sowieso al werd aangescherpt, werd er ook een incentive systeem in het leven geroepen om schepen te motiveren hun afval af te geven aan een havenontvangstinstallaties. Een deel van de havengelden die ze betalen om aan te meren in een haven, krijgen ze terugbetaald in functie van het volume van de afvalafgifte. In eerste instantie ging dat om 30% van de factuur. Er zijn nu afspraken gemaakt om dat aandeel op te trekken tot 100% voor afval dat voldoet aan Annex 5. Het is wachten op de implementatie van deze beslissing in nationale wetgeving, maar het moet in elk geval een nieuwe stimulans bieden om minder afval in zee te dumpen. Daarnaast werd er gewerkt aan een meer uniform afval­certificaat. Wat er precies werd aangemeld, kon verschillen van land tot land en van haven tot haven. Dat is nu in overeenstemming gebracht. 

Geen aparte categorieën

Waar voor Belgische havens wel nog verschil in zit, dat is de verdere uitsortering van het afval. En dat kan in de praktijk wel voor wat problemen zorgen. Alle vaste afvalstoffen vallen gewoon onder Annex 5, of het nu keukenresten of klein gevaarlijk afval betreft. Dat kan bij de aanmelding aan havenontvangstinstallaties niet verder opgesplitst worden volgens de regels die Marpol aanreikt. Maar moet aan wal dan wel nog verder worden uitgesorteerd.   

Nieuwsbrief

Meld u aan om nieuws & updates te ontvangen.

louwers mediagroep
  • I&B-BE

    Installatie & Bouw

    Platform over installatietechniek, hvac, sanitair en elektriciteit

    Naar website
  • KB

    Keukenbouw

    Platform over design en techniek in de keukenbranche

    Naar website
  • GWW-BE

    Grond/Weg/Waterbouw

    Platform over infrastructuur, ruimtelijke inrichting, civiele- en openbare werken

    Naar website
  • IA

    Industrial Automation

    Platform over productie- en procesautomatisering

    Naar website
  • IB

    Interieurbouw & Schrijnwerk

    Platform voor de interieurbouwbranche

    Naar website
  • LP

    Lumenpro

    Platform over licht en verlichting

    Naar website
  • MTV

    Metaalvak

    Platform voor de metaalverwerkende industrie

    Naar website
  • CLW

    Construire la Wallonie

    Plateforme pour le bâtiment, génie civil et infrastructures

    Naar website
  • Greenpro

    Greenpro

    Platform voor de tuin- en groenprofessional

    Naar website
  • Bouwmat

    Bouwmat

    Platform over bouwmaterieel & bouwmachines

    Naar website
  • BAVL

    Bouwen aan Vlaanderen

    Platform voor de bouw

    Naar website
  • ArchiComm-BE

    ArchiComm

    Platform over architectuur, interieur- & landschapsarchitectuur

    Naar website
0%

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details