NLFR

Platform over de gehele recyclingstroom binnen de Benelux
Vertrouw op erkende deskundigen om u door de milieuwetgeving te loodsen
Selectieve inzameling asbesthoudende materialen.

Vertrouw op erkende deskundigen om u door de milieuwetgeving te loodsen

Profex, part of United Experts, is een adviesbureau dat ondernemers, kmo en industrie begeleidt in drie grote expertisegebieden: milieu, bodem en energie. In dit artikel belicht Seppe Van der Stoelen, expert afdeling asbest en sloopafval, de problematiek van asbest vanuit het perspectief van de aangepaste milieuwetgeving die vanaf november 2022 in Vlaanderen in voege zal treden en de herboren sloopsector.

Het is alom bekend dat asbest schadelijk is voor de gezondheid. We willen dus waar asbest aan­wezig is om onszelf te beschermen tegen de gevaren. De identificatie gebeurt aan de hand van een asbest­inventarisatie, opgesteld door een gekwalificeerde en gecertificeerde asbestdeskundige. De aanwezig­heid van asbesthoudende materialen, hun locatie, toestand, risico’s worden in kaart gebracht in het asbestattest. Dit asbestattest is het resultaat van een correcte asbestinventarisatie.

De asbestdeskundige in actie.

Wanneer verplicht?

De asbestinventarisatie is in Vlaanderen verplicht in drie gevallen: 

  1. ‘De Codex inventaris’ waarbij de werkgever de werknemers beschermd voor de risico’s van asbesthoudende toepassingen, conform de CODEX voor welzijn op het werk. 
  2. Bij sloop-, renovatie- en ontmantelingswerken dient een destructieve asbestinventaris aan­wezig te zijn in functie van een selectieve sloop. De inventaris is vaak omvat in het sloop­opvolgingsplan. 
  3. Vanaf 23 november 2022 dient bij elk verkoop­dossier van een toegankelijk constructie met een bouw­jaar < 2001 een asbestattest te worden gevoegd. 

“Het is de bedoeling de asbestinventaris op te nemen in de toekomstige ‘Woningpas’. Zo wil de Vlaamse regering dat elke gebouweigenaar tegen 2032 een asbestattest heeft en dat Vlaamse woningen tegen 2040 volledig asbestvrij zijn. En wij spreken dan over een potentieel van zo’n 2,5 miljoen woningen”, legt Van der Stoelen ons uit. 

Buisisolatie.

Het sloopopvolgingsplan

Een sloopopvolgingsplan is in Vlaanderen verplicht toe te voegen aan de omgevingsvergunning bij de sloop van niet-residentiële gebouwen met bouw­volume groter dan 1.000 m³, residentiële gebouwen met bouwvolume groter dan 5.000 m³ en Infrastructuurwerken met volume van meer dan 250 m³. In dit sloop­opvolgings­plan zit een destructieve asbestinventaris vervat. “Kortom, een asbestinventaris, gevolgd door een opvolgingsplan is een totale inventaris van het gebouw dat gesloopt of gerenoveerd zal worden”, vat Van der Stoelen het samen.

Het sloopbeheertraject

Voor grote werven waarvoor een sloop­opvolgingsplan verplicht is en met een bouw­volume >1000 m³ dient het sloop­opvolgings­plan ingediend te worden bij de sloop­beheers­organisatie, tracimat vzw. Deze organisatie controleert het sloop­opvolgings­plan en volgt de sloopwerken mee op door middel van controle­verslagen en weegbonnen. Op het einde van de rit wordt een sloop­attest afgeleverd. Dit sloop­attest bewijst dat de sloopwerken conform de regels zijn gebeurd. Op welke basis wordt dit sloopattest afgegeven? “Wel, de sloopdeskundige komt tijdens of net na de asbestverwijdering ter plaatse en vult een checklist in die aangeeft of de werf correct en selectief verloopt. Deze checklist maakt deel uit van het voorlopige controleverslag. Dit verslag is nodig om de verwerkingstoelating te verkrijgen en het steenpuin af te voeren. Na oplevering van de werf en de afvoer van alle materialen, dienen de weegbonnen en andere administratieve zaken te worden overgemaakt. Het voorlopige verslag wordt dan aangevuld tot een definitief verslag. Dit definitieve verslag is nodig om het sloopattest te verkrijgen”, verklaart Van der Stoelen. 

Selectieve inzameling van hoogwaardige sloopmaterialen.

De concrete implicaties 

De hele procedure – het asbestattest, het sloop­opvolgingsplan en het sloop­beheertraject – maakt het mogelijk om gevaarlijke afval­stoffen zoals asbest voor de start van de sloopwerken te verwijderen. Daarnaast kan er door het sloop­opvolgingsplan bij de sloopwerken rechtstreeks puin van zuivere fracties afgevoerd worden naar een erkend verwerker zoals een recyclagecentrum of breekwerf. Als de werf onder het beheer van Tracimat valt, kan het puin naar een breekwerf afgevoerd worden als laagmilieurisicoprofiel (LMRP), wat voordeliger uitkomt voor de sloper. Aangezien dat alle niet gecontroleerde dossiers / werven als niet-selectief worden beschouwd en hun puin dienen af te voeren als hoog milieurisico-profiel (HMRP), zullen de afvoerkosten onvermijdelijk flink stijgen. “Als erkende sloopdeskundigen kunnen wij de sloper bijstaan voor de opmaak van het sloopopvolgingsplan en door het volledige proces gidsen. Door onze kennis in materialen en ervaring in afbraakwerken, zijn we de ideale partner om een goed onderbouwd sloopopvolgingsplan op te stellen. We zorgen ervoor dat de sloopwerken kunnen worden uitgevoerd, en dat zonder zorgen”, concludeert Van der Stoelen .    

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details