NLFR

Platform over de gehele recyclingstroom binnen de Benelux
Vermetal neemt sorteer- en overslagkraan in gebruik
Voor het sorteerwerk zocht Vermetal naar een lichtere en kleinere kraan en kwam uit op de Fuchs MHL331.

Vermetal neemt sorteer- en overslagkraan in gebruik

Vermetal uit Schelle heeft twee nieuwe Fuchs kranen in gebruik genomen voor de verwerking van schroot. De MHL 360 overslagkraan zorgt voor de voeding van de schaar en het laden van de vrachtwagens. De MHL331 sorteert het metaal. Leverancier Van Der Spek ziet steeds meer interesse onder schrootverwerkers in zijn kranen. 

Schrootverwerker Vermetal uit Schelle heeft, net als veel van zijn collega’s, een goed jaar. Eind 2020 zijn de metaalprijzen beginnen stijgen en ook de schrootverwerkers hebben hiervan een graantje meegepikt. “Hierdoor was dit het ideale moment om te investeren in nieuw materiaal”, vertelt zaakvoerder Luc Moortgat vanuit zijn kantoor dat uitkijkt op de werkplaats waar de nieuwe kranen actief zijn. Recent nam het bedrijf een MHL360F overslagkraan en een MHL331F sorteerkraan in gebruik. “Het gebruikersgemak is enorm toegenomen”, vertelt Moortgat over de vervangingsinvestering. “De vorige kranen waren meer dan achttien jaar oud waardoor we met de nieuwe machines twee generaties overgesprongen zijn.” De nieuwe kranen werken sneller, bieden meer comfort en zijn uitgerust met camera’s en sensoren om zo de machinist meer zicht te geven op wat er rond hem gebeurt. 

Luc Moortgat van Vermetal met Christophe Koldrasinski, senior accountmanager bij Van Der Spek.

Reikwijdte van 18 m

Die laatste eigenschap komt bijvoorbeeld goed van pas bij de belading van 40-voets containers. Deze worden verticaal geladen en door de camera op de kraanarm ziet de machinist precies wat hij doet. “Dit was ook een van de reden om voor deze kraan met een langere reikwijdte te kiezen”, vertelt Moortgat die aangeeft dat er steeds meer geladen wordt in 40-voets containers. De MHL360F overslagkraan heeft een eigen gewicht van 45 t en een reikwijdte van 18 m. Voorheen werd er gewerkt met een kraan die een bereik had van 16 m en 35 ton woog. Het extra gewicht leidt tot een soepelere operatie, alhoewel de 600 l poliepgrijper onveranderd is gebleven. “Je merkt in alles dat deze kraan het werk makkelijker aankan dan zijn voorgangers.” De reikwijdte van de kraanarm is ook belangrijk om het aantal bewegingen op de site te beperken. Idealiter voedt de MHL 360 de schaar en laadt de vrachtauto’s vanuit één en dezelfde positie. Uiteraard komen verplaatsingen wel voor, bijvoorbeeld als er zware stukken gelost moeten worden van een truck.

Compacte, mobiele sorteerkraan

De andere nieuwe kraan op het terrein is de Fuchs MHL331. Het betreft een compacte, zeer wendbare sorteerkraan. “We kiezen bewust voor een lichtere en kleinere kraan voor dit sorteerwerk. De machinist moet dicht op het werk zitten en ook vlot kunnen uitstappen een manuele handeling te doen. Ook moet hij kunnen communiceren met de helpers op de grond, dat gaat makkelijker vanuit een kleinere kraan dan vanuit een 45-tonner”, vertelt Moortgat. De machines werden in de zomer geleverd door Van Der Spek uit Ternat, gespecialiseerd in machines en materieel voor bouwnijverheid, wegenbouw, recyclage en openbare werken. “Je ziet steeds meer vraag naar zwaardere overslagkranen met een lange reikwijdte en de MHL331 sorteerkraan doet het al lange tijd zeer goed bij schrootverwerkers”, vertelt Christophe Koldrasinski, senior accountmanager bij Van Der Spek. 

Reikwijdte van achttien meter maakt de Fuchs overslagkraan ook ideaal voor belading 40-voets containers.

Specialist in afhaling schroot

Vermetal uit Schelle specialiseert zich in het ophalen en verwerken van schroot. Zo heeft het dagelijks zes vrachtwagens onderweg, zo’n 400 afzetcontainers en honderden kleine bakjes uitstaan bij klanten, zoals productiebedrijven, bouwbedrijven, scholen en andere instellingen die het metaal ongesorteerd verzamelen. “Om deze reden is de MHL331 sorteerkraan onmisbaar. Wij moeten veel sorteren”, vervolgt Moortgat. Het schrootbedrijf dat ook metalen constructies ontmantelt, is in de jaren 60 opgericht en kwam in 1982 in handen van Hugo Moortgat, de vader van Luc. Moortgat junior nam het bedrijf in 2005 over. 1995 is eveneens een belangrijk jaar in de geschiedenis van het bedrijf. Toen verhuisde het van de Viaduct Dam, waar nu park spoor Noord is, in Antwerpen naar Schelle waar het zes keer zo veel ruimte had. In Schelle, aan de A12, is een sterke groei ingezet en inmiddels heeft het bedrijf zo’n 25 mensen op de loonlijst staan en verwerkt het op jaarbasis 30.000 ton van het meest uiteenlopende schroot: AEEA, autowrakken, trafo’s en alle ferro- en non-ferro metalen zijn welkom bij Vermetal.   

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details