NLFR

Platform over de gehele recyclingstroom binnen de Benelux
Van diesel aandrijving naar ­hybride elektrische aandrijving
Dit zal veel voordelen hebben met betrekking tot het energieverbruik maar ook op gebied van de onderhoudskost, geluid en de algemene exploitatiekost.

Van diesel aandrijving naar ­hybride elektrische aandrijving

Niemand ontkomt aan de energieomschakeling of elektrificatie die zich in de maatschappij aan het doorvoeren is. We zien dit volop aan de compacte mobiele transportmogelijkheden als E- steps en E-bikes. Ook in de grotere mobiliteit van auto’s zet de elektrische aandrijving zich door op basis van de wetgevende regelgeving.

In de industrie wordt er al geruime tijd gewerkt aan energie-efficiëntie en milieuvriendelijke, duurzame oplossingen. Om te kunnen voldoen aan de toegelaten limieten uitgestoten roetdeeltjes werken we vandaag met STAGE 5 motoren die voorzien zijn van SCR (selective Catalitic Reduction) en DOC (Diesel Oxidation Catalyst). Dit maakt dieselmotoren veel efficiënter maar ook complexer en gevoeliger voor eventuele defecten. Preventief onderhoud is hierin een belangrijke factor.

Naar diesel-elektrische aandrijvingen

Vandaag is het mogelijk om diesel-hydraulisch te werken of diesel-elektrisch. De verbruikers van de hydraulische aandrijving zetten de mechanische beweging van de motor om in hydrauliek (druk en debiet) door gebruik te maken van een pomp verbonden aan de dieselmotor. De beschikbare hydrauliek wordt dan over de verschillende verbruikers verdeelt zoals de rotor of zeefbox en de transportbanden. Het is een verouderde aandrijflijn waarbij in die overgang van mechanische naar hydraulisch beweging er jammer genoeg meer dan de helft van de initiële energie die in de vloeibare brandstof zit verloren gaat. De diesel-elektrische aandrijving maakt gebruik van een generator verbonden aan de motor voor de aanmaak van elektriciteit. De elektriciteit zal dan verdeeld worden over de verschillende verbruikers zoals zeefbox, trilvoeder, transportbanden. Bij de omzetting van mechanische naar elektrische energie gaat er veel minder energie verloren. De rotor komt hier evenwel niet in voor, omdat deze middels een mechanische koppeling direct aan de motor is verbonden hetgeen de meest directe en dus meest energie-efficiënte oplossing is voor de grootste verbruiker op de breker namelijk de rotor. Het is algemeen aanvaard dat een diesel-elektrische aandrijving de meest energie-efficiënte aandrijflijn is met onder andere een beduidend voordeel in brandstofverbruik, minder onderhoud door gebrek aan hydrauliek …

Naar elektrisch-elektrische aandrijvingen

Omdat ook de diesel-elektrische uitvoering niet meer voldoende is om te voldoen aan de toekomstige ver­eisten worden in de huidige markt reeds nieuwe types aandrijflijnen voor mobiele brekers en zeefmachines ontwikkeld en in de markt gezet. De nabije toekomst ziet er uit als een hybride samenwerking tussen diesel-elektrisch en elektrisch-elektrisch. Door een extra toevoer­lijn te voorzien is het mogelijk om op korte termijn ook de grotere mobiele brekers en zeefmachines aan te sluiten op netstroom. Dit zal veel voordelen hebben met betrekking tot het energie­verbruik maar ook op gebied van de onderhoudskost (minder onderhoud aan de dieselmotor), geluid (geen permanent draaiende motor of hydrauliek koelers meer) en de algemene exploitatiekost. De hybride is een belangrijk stap in de verduurzaming van het machinepark in de recyclage. Vraag bij uw leverancier welke machines in uw machinepark in aanmerking komen voor elektrificatie.  

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details