Eind mei stond er een jubileum op het programma in het Zeeuws-Vlaamse Biervliet. Pladdet mocht 75 kaarsjes uitblazen en mag zich steeds meer een bekende naam in de sloopwereld noemen. Dat dankt het familiebedrijf niet alleen aan de zelf ontwikkelde en in eigen werkplaatsen gebouwde lijn sloopsorteergrijpers en sloophamers. Bezoekende klanten zien tegenwoordig ook vergruizers, combischaren en schrootscharen in de magazijnstellingen liggen. Een andere reden is het credo van Pladdet: ‘een goed product tegen een eerlijke prijs’.
Omdat Biervliet ietwat afgelegen ligt waren duidelijke ‘richtingwijzers’ neergezet.
Pladdet bestaat 75 jaar en vierde dat eind mei met een tweetal drukbezochte opendagen. Tussen de duizenden bezoekers vielen de vele buitenlandse dealers nauwelijks op. Want Pladdet mag dan een jubileum vieren, de groei is er nog lang niet uit. “Integendeel”, zegt mededirecteur Jonathan de Putter: “We zetten sterker in op export, willen ook buiten Nederland verder groeien. Vandaar dat we veel buitenlandse dealers op bezoek hebben tijdens deze twee opendagen.” Die komen net als de vertrouwde klanten ook kijken naar nieuwtjes en uitbreidingen.
Wat bij binnenkomst al meteen opviel, waren de magazijnstellingen vol sloopsorteergrijpers.
Wat bij binnenkomst al meteen opviel, waren de magazijnstellingen vol sloopattributen: de uitgebreide lijn sloop- en sorteergrijpers bijvoorbeeld, met een inhoud van 30 tot maar liefst 1.300 l. Die werden enkele jaren terug geheel opnieuw ontworpen en kregen schalen van Hardox en een moederframe van hoogsterktestaal. Dat deed de belangstelling in binnen- en buitenland snel groeien. Ook de in eigen huis ontwikkelde en gebouwde Pladdet lijn Demolition Hammer sloophamers nam een grote vlucht. Ze worden inmiddels geleverd in Nederland, België, Duitsland, Engeland en heel Scandinavië. Ze hebben uit oogpunt van minimale slijtage en servicetijd slechts twee bewegende delen. Anderzijds kunnen ze ondanks hun geringe gewicht een zo hoog mogelijke slagkracht genereren. Doordat ze met een retourdruk tot maximaal 16 bar kunnen werken, zijn ze ook aan actuele machines inzetbaar.
Met de POPG800 is een forse poliepgrijper toegevoegd aan het brede programma van Pladdet.
Sinds hun aantreden in 2009 zijn zwagers en jeugdvrienden Jonathan de Putter en Gerrit Cazant bezig om een wereldwijd dealernetwerk uit te bouwen. Pladdet floreert, ontwikkelt en vernieuwt en dat altijd weer vanuit de familiewaarden kwaliteit en betrouwbaarheid. “Daarom”, zeggen beide directieleden, “zetten wij ons steeds in voor het leveren van een goed product tegen een eerlijke prijs.” En zorgen ze goed voor hun circa 100 eigen werknemers en uiteraard hun vele trouwe klanten.
Jong en oud keek de ogen uit bij de graaf/sloopmachines en toebehoren.
De vraag is natuurlijk of dat werkt. Wel, die vraag werd op vrijdag 24 en zaterdag 25 mei duizendvoudig beantwoord door de bezoekers. Die kwamen in grote getalen. Trok de vorige open dag in 2010 al zo’n 3.500 bezoekers, dit keer waren het er ruim meer dan 5.000! Er zijn gerenommeerde vakbeurzen die deze aantallen niet halen, maar dat terzijde. Een complimenteuze drukte dus voor de medewerkers van Pladdet. Dat we elkaar toch niet in de weg liepen heeft een eigen reden. Toen ikzelf enkele jaren geleden het bedrijf bezocht, waren er al wat productiehallen bijgebouwd. Toen ik tijdens de opendagen eind mei opnieuw de looproute volgde, leek het wel of er geen einde aan kwam. Blijken er nog eens drie hallen te zijn bijgebouwd. Dat hangt uiteraard samen met de verdere groei van het productgamma.
De meeste aanbouwdelen, sloopsorteergrijpers … worden door Pladdet zelf ontwikkeld en gebouwd.
Niet alleen in aantallen, ook in soort product groeit Pladdet gestaag verder. Zo zagen we een uitgebreide uitstalling van SMP tiltrotators en aanverwanten, waren de houtgrijpers en -splitters van Woodpecker niet over het hoofd te zien, draaide in de demobak een Hitachi graafmachine met een innovatieve grond/spoorballastzuiger. Speciale tak van sport is het aanpassen van machines en we hebben het dan over de bouw van triple booms, het verlengen van gieken (long-fronts), versterken van sloopgieken, ombouwen tot hydraulisch verstelbare/kantelbare cabines, ballastverzwaringen enzovoort. Al met al keken we de ogen uit daar in Biervliet.