_SV12987
02:11
30-11-2018

Schoolvoorbeeld van circulaire economie

Elk einde is een nieuw begin. Het is de drijfveer die Belgian Scrap Terminal ertoe brengt om elk jaar minstens anderhalf miljoen ton schroot te verwerken tot nieuwe grondstoffen. En met succes. Het bedrijf met hoofdzetel in Kallo mag zich Europees marktleider noemen. Dat het geenszins van plan is die koppositie af te staan, bewijst de investering in een nieuwe shredder. Deze zal 250 autowrakken per uur weer een nieuw begin geven.

BST-3919

Toen Jean-Baptiste Craenhals de fundamenten legde voor Belgian Scrap Terminal, zat het circulaire denken reeds verweven in het DNA. Vincent Quidousse, bestuurder, legt uit: “De activiteiten hebben altijd bestaan uit het inzamelen en verwerken van ferro en non-ferro schroot om er nieuwe grondstoffen van te maken. Wat dat betreft is de schrootindustrie een voorloper in de circulaire maatschappij waar we naartoe willen. Bovendien koos Belgian Scrap Terminal bewust voor locaties die aansluiten op het water. Eerst met de vestiging in Willebroek waar het allemaal begon, later met de investering in Kallo, waar het hoofdkwartier zich vandaag bevindt en hetzelfde geldt voor de andere sites die er de voorbije jaren bijkwamen.”

imagelab-7516

Sterkte van een familiebedrijf
Dat Belgian Scrap Terminal de afgelopen tien jaar enorm gegroeid, heeft alles te maken met de stijgende vraag naar gerecycleerde grondstoffen en de gedrevenheid van de familie Craenhals die het bedrijf nog steeds in volle eigendom heeft. Met Patrick en Caroline staat momenteel de derde en vierde generatie aan het roer. “De technische en commerciële knowhow van de familie maakt dat Belgian Scrap Terminal wereldwijd hoogwaardige secundaire grondstoffen levert aan de staalindustrie”, gaat Quidousse verder. “Dat vraagt om een uiterst gespecialiseerde verwerking om de verschillende materiaalstromen zo zuiver mogelijk te houden. Het uitsorteren en homogeniseren gebeurt vandaag op elk van onze acht sites (Kallo, Willebroek, Hoboken, Engis, Arlon, Luxembourg, Givet en Toul), de verwerking is grotendeels gecentraliseerd hier in Kallo.”

DSC_4959

State-of-the-art technologie
Vorig jaar pakte Belgian Scrap Terminal nog uit met een miljoeneninvestering om zijn ambitie om toonaangevend te zijn in België en Europa kracht bij te zetten. “State-of-the-art technologie is nodig om het verschil te maken. Niet alleen om de zuiverheid en de kwaliteit van de gerecupereerde grondstoffen op te drijven, maar ook om in te spelen op nieuwe normen rond stofbeperking, geluidsoverlast en stofhinder. De nieuwe shredder is in staat om 250 ton, ofwel 250 autowrakken, per uur volgens de best mogelijke technieken op de markt te verwerken. Vandaag krijgt 97% van een autowrak op die manier weer een nuttige toepassing. De infrastructuur aan havenkranen wordt eveneens met de regelmaat van de klok vernieuwd en uitgebreid. Zo kunnen zeeschepen van 40.000 ton nog sneller en efficiënter worden bevracht.”

DSC_4987

Wind in de zeilen
Daarmee is de honger van Belgian Scrap Terminal allerminst gestild. Het bedrijf heeft de ambitie om de capaciteit nog met 20 à 30% op te schroeven. “Ten opzichte van tien jaar geleden zijn we verdubbeld qua volume en qua omzet. Onze groei moet nu vooral komen van een verticale integratie van de verschillende sites en de exploitatie van een nieuw stuk terrein hier op de site in Kallo. We willen ook in de toekomst de toon zetten inzake de inzameling en verwerking van ferro en non-ferro materiaal. Het volume aan ijzererts blijft in dalende lijn, de vraag naar gerecycleerde producten zit in de lift. De schrootindustrie heeft de wind dus in de zeilen. Om onze koppositie als Vlaamse recyclagesector vast te houden, kunnen we echter ook de steun van de overheid gebruiken: een tijdelijke consolidatie van de milieuwetgeving bijvoorbeeld om iedereen de tijd te geven om naar adem te happen en zich helemaal in regel te stellen met nieuwe normen. Of lagere milieuheffingen voor afval waar echt geen alternatieven voor bestaan. Kwalitatieve eindverwerking kost nu soms meer dan de waarde van het schroot dat in de machine gaat. Dat moet anders worden gereglementeerd om de circulaire maatschappij vleugels te geven”, besluit Quidousse.

DSC_4963

Tekst Valérie Couplez    |    Beeld Belgian Scrap Terminal
Uitgelichte afbeelding: 
De infrastructuur wordt met de regelmaat van de klok vernieuwd en uitgebreid.

Recyclepro partners

Hydraulic crusher excavator backoe machinery working on site demolitionIMG_9943 def