NLFR

Platform over de gehele recyclingstroom binnen de Benelux
Recyclagefabriek voor glaswol in de steigers
Ook technisch is de recyclage van glaswol niet zonder zijn uitdagingen, vooral door de grote variëteit in samenstelling.

Recyclagefabriek voor glaswol in de steigers

Energieverliezen beperken begint met isolatie. Glaswol is daarom in zijn oorsprong al een product dat duurzaamheid in het DNA draagt. Knauf Insulation wil nu de volgende stap zetten en de kringloop van glaswol volledig sluiten. Op zijn site in Visé start het een recyclageproject om uiteindelijk van glaswol dat gerecupereerd wordt op sloop- en bouwwerven weer nieuw glaswol te maken. De pilootinstallatie in aanbouw zal 5.000 à 7.000 ton glaswol kunnen verwerken.

Knauf Insulation draagt duurzaamheid hoog in het vaandel. In zijn strategie 2010 – 2020 ‘For a better world’ engageerde de producent zich al om 70% van zijn eigen afval te recycleren. Met een nieuwe investering wil het daar nu een duidelijk vervolg aan breien. Circular Economy Manager Western Europe Marc Bosmans: “Onze glaswol bevat tot 80% gerecycleerd materiaal. Dat is vandaag misschien voldoende om duurzaam bezig te zijn, maar we zijn ervan overtuigd dat het morgen meer zal moeten zijn. Dat we aan de consument moeten kunnen bewijzen dat onze producten niet alleen recycleerbaar zijn, maar ook effectief gerecycleerd worden. Daarenboven verhoogt de concurrentie op de markt voor glasscherven. Daarom nemen we nu het voortouw om de technologie om glaswol te recycleren onder de knie te krijgen en mee te bouwen aan een koolstofneutrale toekomst.”

Andere aanpak op werven nodig

Het potentieel is er alvast. De enige officiële cijfers zijn die van Frankrijk. Daar komt er elk jaar 70.000 à 80.000 ton glaswolafval vrij. Voor de Benelux zou dat dan een volume van 10.000 à 15.000 ton betekenen. “Met de relancegolf die Europa wil ontketenen zouden die aantallen alleen maar stijgen. Materiaal genoeg dus, wat er moet veranderen dat is de cultuur op bouwwerven. Glaswol zou selectief ingezameld moeten worden om onzuiverheden te vermijden die een efficiënte recyclage in de weg staan”, vertelt Bosmans. Dat gebeurt nu bijna nergens. En dan is er ook nog het logistieke plaatje. “Dat brengt allemaal extra kosten met zich mee, terwijl de prijzen voor het verbranden van bouw- en sloopafval hier net nog relatief laag liggen. Ze schommelen rond de 160 euro, in buurlanden Nederland en Duitsland is dat respectievelijk 160 tot 220 euro en gemiddeld 400 euro. Dat neemt niet weg dat we vanuit de markt voelen dat de tijd er rijp voor is. Dat de wil om een duurzame maatschappij te bouwen groter dan ooit is bij alle stakeholders.”

Juiste combinatie van technologieën vinden

Ook technisch is de recyclage van glaswol niet zonder zijn uitdagingen. Bosmans: “Vooral door de grote variëteit in materialen die we mogen verwachten.  

Naar gelang de leeftijd van de gebruikte glaswol, kan de samenstelling immers enorm verschillen. We zullen ook onze productieprocessen daarop moeten enten. Dat de recyclagefabriek er daarom in Visé komt is dus geen toeval. Er zit heel veel knowhow over onze processen verzameld bij onze ingenieurs. Glas smelten is al tientallen jaren onze corebusiness. We zijn er van overtuigd dat we het proces stabiel krijgen en geoptimaliseerd voor de verwerking van industriële volumes.” Het recyclageproces zal uit verschillende stappen bestaan. Eerst gebeurt er een densificatie, zodat het glaswolafval in balen of big bags kan worden verzameld. De pilootinstallatie moet dan uitmaken wat het beste smeltproces. “Hoeveel onzuiverheden kunnen we in de toekomst tolereren op dit soort recyclageproces zonder aan kwaliteit in te boeten?” Het gesmolten glas valt dan in water om er kleine glasgranulaten van te maken die dan weer in de processen van Knauf Insulation geïntroduceerd kunnen worden.

Volledige waardeketen in betrekken

“Eigenlijk passen we in de recyclage de technieken toe die we kennen in de productie, maar dan in een totaal andere volgorde. Eenmaal we alles geleerd hebben wat we moeten leren in de pilootinstallatie hopen we tot een volcontinue werking over te gaan die de capaciteit twee tot drie keer zo hoog opdrijft. Daarin is het een kwestie om de techniek helemaal op punt te krijgen. Door een systeem van uitgebreide producentenverantwoordelijkheid of door hogere stortprijzen kan dan ook de rendabiliteit verder in de hand gewerkt worden.” Momenteel draagt Knauf Insulation deze investering alleen om de pilootinstallatie gebouwd te krijgen. “Omdat we erin geloven dat we het goed krijgen. Maar we gaan wel met de verschillende overheden rond de tafel zitten. Er is materiaal nodig om de markt verder te laten aanzwengelen. En daar zullen we de hele waardeketen in moeten betrekken”, besluit Bosmans.   

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details