NLFR

Platform over de gehele recyclingstroom binnen de Benelux
Primeur: Concurrenten werken samen om stedelijk bedrijfsafval op te halen

Primeur: Concurrenten werken samen om stedelijk bedrijfsafval op te halen

In het project Urban Waste Collection heeft VIL nagegaan hoe de ophaling van bedrijfsafval in steden efficiënter kan verlopen. Tijdens het project werden de knelpunten geïnventariseerd en werden twee pilots uitgewerkt waarbij concullega’s samenwerken om bedrijfsafval op te halen in verschillende regio’s in Vlaanderen.

Bedrijven waarvan de activiteiten gevestigd zijn in een stad genereren verschillende afvalfracties, vaak in aanzienlijke volumes. Het ophalen van dit bedrijfsafval wordt een steeds uitdagendere taak voor de afvaloperatoren: gemeentebesturen creëren steeds meer beperkingen om zwaar vervoer te weren binnen hun stadsmuren.

Gebrek aan spelregels en uniformiteit

Vanuit logistiek oogpunt wordt afvalinzameling alsmaar moelijker: de afvalbedrijven worden geconfronteerd met een wildgroei aan regels opgelegd door de stadsbesturen, waarbij eigen lokale accenten worden gelegd: tijdsvensters, lage emissiezones, toegangsverbod voor zwaar vrachtvervoer in het centrum, circulatieplannen,… Het gebrek aan uniformiteit en snel wijzigende spelregels blijken de grootste pijnpunten voor de operatoren.

Een mijlpaal in Vlaanderen

Tijdens het project werden deze pijnpunten verder onderzocht met 13 bedrijven actief in de afvalophaling in steden. Er werden negen oplossingspistes naar voor geschoven die op deze problematiek een antwoord konden bieden: gaande van ‘Hubs in de stadsrand’ naar ‘Multimodaliteit’ tot een ‘Uber concept voor afval’. Uit workshops en analyse kwam het concept van de ‘neutrale’ of ‘witte wagen’ naar voor als meest haalbare kaart. Vervolgens werd dit concept verder uitgewerkt door middel van een pilot waarbij concullega’s samenwerkten om stedelijk afval op te halen: een mijlpaal in Vlaanderen.

Twee pilots

Projectdeelnemers SUEZ en Renewi werkten het pilootproject ‘Collecting together for you’ uit. De doelstelling bestond erin om gezamenlijk, door inzet van eigen wagens met vermelding van een gezamenlijk logo, PMD-rolcontainers bij bedrijven in Oost-Vlaanderen op te halen.

Ook Imog, Vanheede en A3 Verhuur hebben het concept van de witte wagen uitgetest. In deze pilot werd in Waregem de ophaling van restafval bij zowel gezinnen als bedrijven met één en dezelfde wagen uitgevoerd.

“Bij Imog zijn wij al van bij ons ontstaan geëngageerd met maatschappelijke vraagstukken zoals reductie van emissies, efficiënter en milieuvriendelijker inzamelen van afvalstromen, mobiliteitsproblemen, verkeersveiligheid enz. De pilot samen met Vanheede en A3 Verhuur in Waregem hebben wij dan ook als zeer positief ervaren. Voor ons is dit zeker geen eindpunt, we plannen nu al hoe we dit verder kunnen uitbouwen in de toekomst”, aldus Johan Bonnier, Algemeen Directeur Imog.

Unieke vorm van samenwerking

Het feit dat rechtstreekse concurrenten de handen in elkaar slaan om elkaars klanten te gaan bedienen in een bepaalde geografische regio, waarbij vertrokken werd van de geografische inplanting van hun depots, kan beschouwd worden als een mijlpaal. Het maakt de rondes minder lang en efficiënter. Dat beaamt ook projectleider Ludo Sys: “Wat de meeste interesse wegdraagt en tegelijk ook veel potentieel biedt, zijn vormen van samenwerken die tot voor kort totaal ondenkbaar waren. Beide pilots tonen aan dat ook op dat vlak de geesten rijpen.”

Projectdeelnemers: Bebat, Imog, Inovim, Ivago, Ivbo, MCA Recycling, Mirom, Recupel, Renewi, Stad Genk, Stad Mechelen, SUEZ en Vanheede Environmental Services.

Dit project wordt gesteund door VLAIO, het Agentschap Innoveren en Ondernemen van de Vlaamse overheid.

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details