NLFR

Platform over de gehele recyclingstroom binnen de Benelux
Podium voor circulaire start-ups
(Van links naar rechts) Moderator Francesca Vanthielen en gastsprekers: ​Brigitte Mouligneau (transitiemanager circulaire economie Vlaanderen Circulair), ​Sebastiaan de Neubourg (founder Yuma Labs), ​Jasmien Wynants (Expert Sustainable Fashion & Sustainability Manager bij Xandres), ​Gert Linthout (co-founder Mic Mac Minuscule en explorer bij Ray & Jules), ​Mieke Daniels (COO Start it X) en ​Dirk Lievens (business coach & innovatie adviseur, Start it @KBC)

Podium voor circulaire start-ups

“Waarom geen taxshift om innovatiekost te compenseren?

Start it @KBC wil start-ups actiever ondersteunen in hun transitie naar een circulair businessmodel. Geen overbodige luxe, zo bleek tijdens een rondetafelgesprek met externe stakeholders én ervaringsdeskundigen in Antwerpen. “We moeten het hele systeem veranderen. Dat is echt een gigantische uitdaging.”

Tegen 2030 wil Vlaanderen het aandeel van de circulaire economie in Vlaanderen optrekken van 20 naar 40%. “De Vlaamse inspanningen om te recycleren en om materialen te hergebruiken worden tegen 2030 dus verdubbeld”, zo belooft Vlaams minister van Economie en Innovatie Hilde Crevits (CD&V) de aanwezigen op het start-up festival Connect X in een videoboodschap. Die ambitie is niet onhaalbaar, blijkt uit het rondetafelgesprek. “Vandaag zijn het niet enkel meer de hippe start-ups die de circulaire kaart trekken”, bevestigt Jasmien Wynants, Sustainability Coordinator bij kledingproducent Xandres en initiatiefnemer van Close The Loop. “Ook stevig uit de kluiten gewassen kmo’s en grote corporates springen op de circulaire kar. Niet zelden gaan ze daarvoor ook al samenwerkingen aan met innovatieve start-ups.” De grootste uit­dagingen waarmee circulaire start-ups vandaag geconfronteerd worden, zijn van externe aard, zo blijkt uit de diverse getuigenissen. Gaande van verouderde wetgeving over een onaangepaste fiscaliteit tot starre lineaire bevoorradingsketens, die je niet zomaar in een wip verandert. Die vaststelling bracht de aanwezigen op de ronde­tafel tot enkele cruciale aandachtspunten.

Sebastiaan de Neuborg, founder Yuma Labs & Dirk Lievens, business coach en innovatie adviseur Start it @KBC.

Circulair = prijsvoordeel

Start-ups hoeven geen rekening te houden met een historische erfenis die het prijskaartje voor de omschakeling naar een circulair model fors kan opdrijven. Bovendien laat een circulair model hen nu ook maximaal toe om in te spelen op de almaar grotere grondstoffenschaarste. Dit kan hen dan weer een prijsvoordeel bezorgen tegenover concurrenten met een zuiver lineair business­model. Daar staat tegenover dat circulaire start-ups in België vaak nog te weinig hoogwaardige gerecycleerde materialen vinden, waardoor ze soms uitwijken naar het buitenland. In die hoog­waardige recyclage ligt voor ons land dus nog flink wat economische groeimarge. Tegelijk kan de overheid hierdoor ook meer innovatieve start-ups in eigen land houden.

Klantenfocus = cruciaal

Circulaire bedrijven moeten er vooral over waken de juiste focus aan te houden. Circulariteit op zich verkoopt nauwelijks bij het grote publiek, goede of mooie producten met een duidelijke meerwaarde die ook circulair geproduceerd zijn, doen dat wél. Het is dus cruciaal om naar de consument toe ook het juiste discours te hanteren en voldoende te investeren in echte productmarketing.

De grootste uitdagingen waarmee circulaire start-ups vandaag geconfronteerd worden, zijn van externe aard, zo blijkt uit de diverse getuigenissen. Gaande van verouderde wetgeving over een onaangepaste fiscaliteit tot starre lineaire bevoorradingsketens.

Gelijk speelveld = eerlijke concurrentie

De sector is niet zozeer vragende partij voor extra subsidies, wél voor een gelijk speelveld. “Enkel dan kunnen we ook de grote spelers meekrijgen. Door verouderde wetgeving waar nodig aan te passen, vervuilende activiteiten extra te belasten of werk te maken van een taxshift die circulaire businessmodellen ten goede komt, de fiscaliteit op sommige vlakken te hervormen, kunnen circulaire businessmodellen op langere termijn ook op prijsvlak concurreren met bestaande businessmodellen. Zo trekken we ook de minder gemotiveerde of zeer prijsbewuste consument mee over de streep om zijn koopgedrag aan te passen. En zo’n gedragsverandering kan een pak sneller gaan dan algemeen gedacht”, onderstreept Gert Linthout. Hij is oprichter van onder meer duurzaam koffiemerk Ray & Jules en Mic Mac Minuscule, dat tweedehands geboortelijsten in de markt zet. “Tot voor enkele decennia herstelden we nog systematisch onze kapotte sokken of schoenen. De ongebreidelde consumptiemaatschappij is dus ook maar iets van de laatste decennia.”

Circulaire economie = economische boost voor Europa

Circulaire modellen kunnen de Europese eco­nomie een stevige boost geven. Niet enkel om­dat we meer lokaal gaan produceren en recy­cleren, maar ook omdat onze Europese kennis­economie een ideale voedings­bodem is voor innovatieve productie­processen. “We zitten in België op gigantisch veel kennis en expertise”, benadrukt start-up coach Dirk Lievens. “Laat ons dan ook maximaal inzetten op netwerken en structuren die start-ups kunnen helpen om met elkaar samen te werken en van elkaar te leren.”   

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details