NLFR

Platform over de gehele recyclingstroom binnen de Benelux
Platform matcht verkopers van ­plastic ­verpakkingen en gebruikers
Valipac wil de industrie stimuleren om meer recycled content te gebruiken in bedrijfsmatige kunststof verpakkingen.

Platform matcht verkopers van ­plastic ­verpakkingen en gebruikers

Verpakkingen met recyclaat stimuleren

Materialen recycleren en recupereren is goed, zolang we met het recyclaat dan ook de kringloop kunnen sluiten. Valipac wil daar met zijn platform myRecycledContent een facilitator in zijn. Het brengt bedrijven die werk willen maken van meer circulaire verpakkingen in contact met gecertificeerde aanbieders van folies en films met recyclaat. Manager Circular Economy Filip Vangeel legt uit hoe het in zijn werk gaat.

De kringloop van bedrijfsmatige, kunststof verpakkingen sluiten is geen evident verhaal. In samenwerking met Vlaanderen Circulair bewees Valipac in een aantal projecten reeds dat het kan. “Er was een project met Wienerberger rond krimpfolies en een met Colruyt rond wikkelfolies. Daaruit leerden we dat het weldegelijk mogelijk is om kunststof verpakkingen van evenwaardige kwaliteit te maken met de toevoeging van recyclaat. De verpakkingen met recycled content konden perfect tegemoetkomen aan de eisen van de klant, bijvoorbeeld in verband met ladingzekerheid. En het is ook nodig dat we daar werk van maken, want sorteren en recycleren leveren pas echt op als die recyclaten weer nieuwe verpakkingen worden.” 

Minstens 30% PCR gegarandeerd

Valipac wil daarom de industrie stimuleren om meer recycled content te gebruiken in bedrijfs­matige kunststof verpakkingen. Het zette daar­voor het platform myRecycledContent op. “We willen matchmaker spelen. Noem het gerust Tinder voor bedrijven die op zoek zijn naar verpakkingsmateriaal dat recyclaat bevat. Wij brengen leveranciers en professionele gebruikers met elkaar in contact”, vat Vangeel het ludiek samen. Hoe werkt het? Leveranciers van verpakkings­materialen die minstens 30% post-consumer recyclaat (PCR) bevatten en waarvoor ze gecertificeerd zijn via onafhankelijke audits, worden toegevoegd aan het platform. “Het verschil tussen folies en films met of zonder recyclaat is soms moeilijk te zien. Daarom is het belangrijk dat de producent de nodige garanties krijgt. Bedrijven die bijvoorbeeld gecertificeerd zijn via certificatiesystemen onder de Polycert-paraplu, kunnen automatisch in de lijst komen.” 

Filip Vangeel: “Valipac klanten die producten in België op de markt brengen, krijgen een bonus van 50 euro per ton voor het gerecycleerd materiaal in bedrijfsmatige kunststof verpakkingen.”

Bonus van 50 euro per ton PCR

De website is voor iedereen toegankelijk, om de aanbieders de nodige visibiliteit te geven. Het loont bovendien voor een producent om over te stappen naar meer circulaire verpakkingen. Valipac klanten die producten in België op de markt brengen, krijgen een bonus van 50 euro per ton voor het gerecycleerd materiaal in bedrijfsmatige kunststof verpakkingen. “Dit is een korting op de Valipac bijdrage. Vanaf januari 2023 zullen de eerste klanten hun bonus ontvangen”, voegt Vangeel eraan toe. Op het moment van schrijven telt de site dertien aanbieders die zich overigens niet beperken tot de landsgrenzen. “Dat zijn degene die reeds over een certificatie beschikken. Er zijn momenteel certificatieprocessen lopende bij andere leveranciers, dus we verwachten dat het aantal aanbieders snel de hoogte in kan.”

Producenten beter informeren over circulaire opties

Valipac gelooft hard in het succes van zijn platform. Het werd in het najaar van vorig jaar als pilootproject opgestart in de bouwsector, maar krijgt nu al zijn uitrol over de sectoren heen. “Net omdat we daar al ervaring hadden door de proefprojecten. Daaruit merkten we dat de wil er wel is bij bedrijven om duurzamer te verpakken, maar dat ze niet goed weten waar te beginnen zoeken. Producenten van verpakkingen zouden deze producten meer in de kijker moeten zetten onder hun klanten en omgekeerd moeten bedrijven zelf ook meer vragen wat er mogelijk is. En hoeverre het platform die kloof kan helpen dichten is vooralsnog koffiedik kijken. Pas bij de declaraties van klanten in januari zullen we eerste conclusies kunnen trekken.”

Aanzetten tot beter sorteren en recycleren

Voor Vangeel zal de missie van Valipac geslaagd zijn als het bewustzijn bij bedrijven gegroeid is. “Vandaag matchen we vooral gebruikers met verkopers van folie en plastics. Op termijn willen we ook kijken naar harde plastics, maar daar zal de certificering wat moeilijker liggen. Zeker voor producten die rechtstreeks in aanraking komen met voedingsmiddelen. Maar voor andere sectoren is er al een duidelijke interesse. Het idee van het sluiten van kringlopen van bedrijfsmatige kunststof verpakkingen, krijgt dus meer en meer navolging in de praktijk. En dat kan alleen maar goed zijn om de hele bedrijfsmarkt verder aan te zetten tot beter sorteren en recycleren”, besluit Vangeel.  

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details