Artikel 194 van het Gemeentedecreet verschafte aan burgers de mogelijkheid om namens de stilzittende gemeente onder bepaalde voorwaarden in rechte op te treden, wat voornamelijk toegepast werd in het kader van (potentiële) milieu-inbreuken. Met ingang van 1 januari 2019 werd deze mogelijkheid echter afgeschaft door artikel 577, 50e van het Decreet Lokaal Bestuur. Het Grondwettelijk Hof heeft in twee zeer recente arresten van 10 oktober 2019 (nr. 129/2019 en 131/2019) de decreetgever terug naar af gestuurd waarmee de poort voor inwoners weer helemaal openstaat.
Hoewel het toepassingsgebied ruimere mogelijkheden voorzag, werd artikel 194 van het Gemeentedecreet het meest toegepast in het kader van de zogenaamde Milieustakingswet van 12 januari 1993. Dit bood aan inwoners van een bepaalde gemeente die weigerde op te treden tegen een beweerde milieu-inbreuk (of dreiging hiertoe) de kans om zelf – namens die gemeente – de rechtbank te vatten om de nodige vorderingen te stellen (staking, dan wel andere maatregelen). Het hoeft geen nadere duiding dat inwoners met dergelijk instrument over een bijzonder krachtig wapen beschikten om op te treden tegen bepaalde projecten die naar hun aanvoelen milieu-inbreuken met zich brachten en waartegen de betrokken gemeente geen/onvoldoende stappen zou zetten. Niet zelden leidde dit – althans in de ogen van de betrokken onderneming – tot vrij kafkaiaanse situaties waarbij een aantal inwoners optraden tegen projecten die de steun van de betrokken gemeente genoten (bijvoorbeeld middels het eerder verlenen van de nodige vergunningen, dan wel bevestiging dat er voor de gemeente geen problemen waren/zijn).
Het bovenstaande in het achterhoofd, heeft de decreetgever doen besluiten om deze zogenaamde substitutiemogelijkheid af te schaffen en dit met ingang van 1 januari 2019. Het voorgaande kon evenzeer toegepast worden op het niveau van de provincie, maar ook dit werd met ingang van 1 januari 2019 afgeschaft. Tegen beide afschaffingen (op gemeentelijk en provinciaal niveau) werd een beroep tot nietigverklaring ingesteld bij Het Grondwettelijk Hof. Dit Hof heeft nu in twee arresten van 10 oktober 2019 de klok teruggedraaid:
De afschaffing van de substitutiemogelijkheid werd door de Decreetgever vanuit drie redenen van algemeen belang aanvaardbaar geacht. Geen enkel van de bovenstaande redenen wordt door het Grondwettelijk Hof weerhouden.
Het mag duidelijk zijn dat het vernietigingsarrest van het Grondwettelijk Hof zeer verregaande gevolgen heeft voor bedrijven die potentieel met omgevingsconflicten geconfronteerd zouden worden. Ook particuliere inwoners beschikken nu immers wederom over een zeer krachtig drukkingsmiddel wanneer de betrokken gemeente niet wil/kan optreden. Marlex heeft een zeer ruime expertise in het begeleiden van ondernemingen die geconfronteerd dreigen te worden met een milieustakingsvordering, alsook in het kader van een effectieve milieustakingsprocedure.
Voor al uw vragen over deze materie kan u terecht bij Marlex advocatenkantoor (www.marlex.be of mail naar: gregory.vermaercke@marlex.be).
Team Overheid en Omgeving staat voor u klaar om het milieutechnische en/of stedenbouwkundige aspect van uw dossier op een juridisch verantwoorde en persoonlijke manier te begeleiden.
Wenst u een opleiding op maat over dit thema? Of wenst u een gratis cliëntenseminarie bij te wonen? Neem contact met ons op of hou onze website in de gaten (www.marlex.be)!