NLFR

Platform over de gehele recyclingstroom binnen de Benelux
Nieuwste generatie heftrucks nog meer op maat recyclagesector

Nieuwste generatie heftrucks nog meer op maat recyclagesector

Linde heftrucks worden in de recyclagewereld veelvuldig gebruikt. Een nieuwe serie thermische heftrucks komt nog beter aan de robuustheidseisen van de sector tegemoet en met de 1252 X-reeks lanceert de Duitse fabrikant de krachtigste elektrische heftruck in de recycling industrie.

De heftrucks van het Duitse Linde Material Handling met hun gepatenteerde hydrostatische aandrijving hebben sinds jaar en dag een dominante positie in de recyclewereld. ‘Hierdoor worden de noden en eisen van de sector ook meegenomen in de research and development van nieuwe modellen’, vertelt Motrac dat sinds 1973 de officiële importeur en verdeler is van Linde in België.

Om zijn woorden kracht bij te zetten, wijst Motrac op de nieuwe 1202 en 1204 thermische vorkheftrucks die sinds kort op de markt zijn. Deze zijn gestroomlijnd en helemaal afgesloten, inclusief de wielkassen. ‘Dat voorkomt enerzijds dat er vuil in de motor komt en anderzijds dat de heftruck ergens achter blijft haken. Dat zijn vaak gehoorde problemen in de recycle industrie.’

De nieuwe generatie diesel heftrucks blinkt andermaal uit in energie-efficiëntie en robuustheid en bovendien hadden de makers veel aandacht voor het comfort van de chauffeur die de hele dag op vaak moeilijke ondergronden moet werken. De heftrucks zijn ergonomisch opgebouwd en de gerubberde voor- en achteras zorgen voor een dubbele demping waardoor de bestuurders aan een minimaal aantal trillingen wordt blootgesteld. Nieuw is verder de joystick die optioneel als stuurmogelijkheid wordt aangeboden  in plaats van het stuurwiel.

Elektrische nieuwkomer

Een andere opvallende nieuwkomer in het gamma is de Linde 1252 serie, feitelijk de eerste elektrische heftruck die ingezet kan worden bij zwaar werk. De robuustheid die in de recyclagesector gevraagd wordt, stond het gebruik van een elektrische heftruck lange tijd in de weg. ‘De heftruck moet veel duwen, trekken en slepen over de grond. De motoren van de klassieke elektrische heftrucks, die wel al lange tijd in de logistiek wordt ingezet, zijn hier niet tegen bestand. Zij warmen te snel op waardoor er technische problemen ontstonden”, vertelt Motrac.


Met de introductie van een synchrone reluctantiemotor heeft Linde dit probleem kunnen verhelpen. Daarnaast is de jongste telg in de Linde-familie uitgerust met een waterkoeling, die oververhitting tegengaat. Binnen de 1252 serie zijn er modellen met hefcapaciteit van 2 tot 3.5 ton verkrijgbaar; van X20 tot X35. Doordat ze even krachtig zijn als hun thermische tegenhangers, is er met de heftrucks van de 1252 X-reeks voor het eerst een duurzaam alternatief voor thermische heftrucks in de recyclagesector.

Maatwerk met batterij en lader

Doordat de nieuwste 1252 heftrucks zijn uitgerust met een lithium-ion-accu is een hele reeks aan maatoplossingen mogelijk. In het klassieke model werd er uitgegaan van oplading in de nacht en acht uur gebruik overdag. Maar sommige bedrijven gebruiken de heftruck minder intensief en kunnen met een kleinere batterij uit de voeten. “Wij bekijken klant per klant de omstandigheden en stellen gezamenlijk de optimale combinatie samen”, klinkt het bij Motrac.

Alhoewel de prijs van de elektrische voertuigen met lithium-ion accu niet lager ligt, verschilt het leasingbedrag nauwelijks van de klassieke modellen. Dit heeft veel te maken met de restwaarde van de onverwoestbare Linde heftrucks die weinig onderhoud vragen en dan ook niet voor niets bekend staan als de rolls royce onder de vorkheftrucks.

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details