Platform over de gehele recyclingstroom in België
Overslagkranen

Nieuwe overslagkraan voelt zich al helemaal thuis aan het water

DD Shipping, onderdeel van Square Group, is een op- en overslagbedrijf voor droge massagoederen en stukgoederen.

Vandaag wordt er 5.300 ton aan WRIC’s gelost met de Sennebogen 870E. In totaal zullen er 2.162 rollen in ongeveer 18 uur gelost worden, in pieken kunnen er tot 160 rollen per uur gehaald worden.

Tekst en beeld SMT

31 december 2020 Leestijd 9 minuten

Deel dit artikel

De firma heeft twee maritiem gebonden terminals in beheer langsheen het zeekanaal Brussel-Schelde en heeft twee kades aan de Ringvaart in Gent-Wondelgem. Voor zijn nieuwe overslagmachine koos DD Shipping voor de Sennebogen 870 E, geleverd door SMT. Een oplossing die uitblinkt in productiviteit, comfort en ergonomie en ook nog eens flink wat energie uitspaart.

DD Shipping opteerde voor een PORT-STICK van 25 m, die een nog hogere capaciteit aan kan dan de standaardstick.

DD Shipping te Puurs ligt net buiten het havengebied en met slechts één kunstwerk, een zeesluis, tussen zijn twee kades en de zee profiteert de firma van een ideale ligging en een zeer vlotte maritieme aanloop. De zeesluis van Wintam is 8,8 m diep, 250 meter lang en 25 meter breed waardoor zeeschepen kunnen ontvangen worden met een capaciteit tot 10.000 ton. De tweede kade van DD Shipping werd recent ingehuldigd en zal binnenkort ook effectief in gebruik genomen worden. Door de investering in een tweede kade zullen er meer schepen kunnen ontvangen worden. “Bij de keuze voor een nieuwe overslagmachine hebben we bewust geopteerd voor een mobiele oplossing, zodat we deze overslagmachine flexibel kunnen inzetten op beide kades”, vertelt Geert Keeris, directeur bij DD Shipping. Naast overslagmachines beschikt DD Shipping te Puurs ook over meerdere wielladers, dumpers, bobcats en heftrucks. Een verscheidenheid aan attachments maakt het mogelijk om een grote diversiteit aan goederen te behandelen. 

“Omdat de Volvo wiellader een grotere afstand moet overbruggen om de rollen weg te zetten, moet de machinist van de Sennebogen 870E zelfs iets trager werken om te kunnen zorgen dat de wiellader kan volgen.”

Mobiele oplossing

Bij de aankoop van een nieuwe overslagmachine werd er rekening gehouden met verschillende factoren. “We hebben bewust gekozen voor een mobiele machine met een grote capaciteit om goederen te kunnen lossen”, legt Keeris uit. “Naast het comfort, dat versterkt wordt door de stabiliteit van de poten, was ook de ergonomie belangrijk. Verder moesten we rekening houden met een goede spreiding van het gewicht om zeker te zijn dat de kades het gewicht kunnen dragen.” Deze spreiding wordt gegarandeerd door de rupsportaal onder-wagen met vlakke rupsplaten. De onderwagen biedt echter nog meerdere voordelen. Zo heeft de Sennebogen 870E naast een dieseltank van 1.000 l, nog twee extra dieseltanks in twee van de poten van de onderwagen waardoor er in totaal nog eens 4.800 l diesel extra kan opgeslagen worden. De portaal onderwagen van de Sennebogen 870E biedt eveneens een extra logistiek voordeel. De kipvrachtwagens kunnen immers vlot onder de machine doorrijden wat veel extra tijd bespaart bij het rechtstreeks lossen op vrachtwagens. Ten slotte werd er ook gekozen voor een PORT-STICK van 25 m, die een nog hogere capaciteit aankan dan de standaardstick.

“Het besparen van energie is zeer belangrijk voor ons en meteen ook één van de redenen om te kiezen voor de Sennebogen 870E.”

Waaier aan materialen

De Sennebogen 870E wordt ingezet voor het lossen van verschillende materialen zoals boomschors, lava (dit wordt nadien ingezet voor onder andere groene daken en als filtragemateriaal voor zwemvijvers), bouwmaterialen (zand, grind en kalksteen), maar ook staalrollen en recupmaterialen (steen, betongranulaten en houtshredder). Ook kan deze overslagmachine ingezet worden als alternatief voor het bulk storten van turf. “Uiteraard is het belangrijk om te blijven groeien”, vertelt Keeris. “Momenteel zijn we alternatieve trafieken aan het bekijken zoals hout en boomstammen. Ook hiervoor zal de Sennebogen 870E ingezet worden.” Vandaag wordt er 5.300 ton aan staalrollen (WRIC’s) gelost met de Sennebogen 870E. Het schip bevat 2.162 rollen en deze kunnen in ongeveer 18 uur gelost worden. “In pieken halen we tot 160 rollen per uur met onze Sennebogen machine”, vertelt Keeris. “Omdat de wiellader een grotere afstand moet overbruggen om de rollen weg te zetten, moet de machinist van de Sennebogen 870E zelfs iets trager werken om te kunnen zorgen dat de wiellader kan volgen. Bij het lossen van boomschors kunnen we pieken tot 700 m3 per uur aan.”    

Service 

“Een van de belangrijkste parameters om te kiezen voor de Sennebogen 870E is service en uiteraard de jarenlange samenwerking met SMT. De communicatie met Dirk Philippe, onze contactpersoon bij SMT, loopt zeer vlot en ook interventies lopen steeds goed. We hebben gekozen voor een full service onderhoudscontract type ‘Traction’ waardoor we naast 24u service op onze machine ook kunnen genieten van een volledige dekking van onderhoud en herstellingen door SMT. Bovendien zijn onze machinisten zeer Sennebogen minded, en ook dat weegt uiteraard mee in de beslissing. Dat SMT de officiële verdeler is voor zowel Sennebogen als Volvo, vinden we alleen maar een voordeel. Naast Sennebogen hebben we ook verschillende Volvo machines rondrijden”, licht Keeris toe.  

Energiebesparing 

“Het besparen van energie is voor ons een heel belangrijk gegeven en meteen ook één van de redenen om te kiezen voor de Sennebogen 870E”, vertelt Keeris. “We proberen om een ‘groene’ lijn door te trekken in ons verhaal. Bij Square Group hebben we een duurzaamheidsmanager in dienst, wat alleen maar het belang van onze ecologische voetafdruk benadrukt.” DD Shipping werd in 1989 opgericht in Grimbergen als onderdeel van de groep ‘De Dijcker’. “We zijn steeds zeer vooruitstrevend geweest”, vertelt Keeris trots. “De Dijcker was 100% gefocust op wegtransport en kan voor mij als een echte pionier beschouwd worden. In 1989 bouwden ze immers al aan een complementair verhaal met binnenvaart/zeevaart om het vrachtwagentransport te optimaliseren.” Sinds september 2012 maakt het bedrijf deel uit van de Gentse bouwgroep Square Group. Momenteel werken er twaalf vaste medewerkers bij DD Shipping. Het team wordt regelmatig versterkt met verschillende zelfstandige machinisten afhankelijk van de drukte en soort activiteit.    

Nieuwsbrief

Meld u aan om nieuws & updates te ontvangen.

louwers mediagroep
  • I&B-BE

    Installatie & Bouw

    Platform over installatietechniek, hvac, sanitair en elektriciteit

    Naar website
  • KB

    Keukenbouw

    Platform over design en techniek in de keukenbranche

    Naar website
  • GWW-BE

    Grond/Weg/Waterbouw

    Platform over infrastructuur, ruimtelijke inrichting, civiele- en openbare werken

    Naar website
  • IA

    Industrial Automation

    Platform over productie- en procesautomatisering

    Naar website
  • IB

    Interieurbouw & Schrijnwerk

    Platform voor de interieurbouwbranche

    Naar website
  • LP

    Lumenpro

    Platform over licht en verlichting

    Naar website
  • MTV

    Metaalvak

    Platform voor de metaalverwerkende industrie

    Naar website
  • CLW

    Construire la Wallonie

    Plateforme pour le bâtiment, génie civil et infrastructures

    Naar website
  • Greenpro

    Greenpro

    Platform voor de tuin- en groenprofessional

    Naar website
  • Bouwmat

    Bouwmat

    Platform over bouwmaterieel & bouwmachines

    Naar website
  • BAVL

    Bouwen aan Vlaanderen

    Platform voor de bouw

    Naar website
  • ArchiComm-BE

    ArchiComm

    Platform over architectuur, interieur- & landschapsarchitectuur

    Naar website
0%