NLFR

Platform over de gehele recyclingstroom binnen de Benelux
Nieuwe Fost Plus-campagne geeft zin om te sorteren

Nieuwe Fost Plus-campagne geeft zin om te sorteren

Fost Plus trekt vanaf medio februari een nieuwe, nationale communicatiecampagne op gang op radio, televisie en sociale media. De campagne legt vooral de nadruk op de concrete resultaten van verpakkingsrecyclage en toont aan dat consumenten met hun sorteerinspanningen wel degelijk het verschil maken.

Denk jij soms dat de verpakkingen die je sorteert uiteindelijk toch allemaal op dezelfde afvalberg terechtkomen? Mis je informatie over wat er na het sorteren met je verpakkingen gebeurt? Dan ben je niet de enige, zo blijkt uit onderzoek. Want alhoewel we in België in vergelijking met andere Europese landen bijzonder goed sorteren, bestaat er toch een grote nood aan informatie over het hoe, en vooral het waarom.

Je maakt wel degelijk het verschil

Daar wil Fost Plus met haar nieuwe campagne verandering in brengen. In een reeks tv- en radiospots tonen we aan hoe verpakkingen dankzij recyclage telkens opnieuw getransformeerd worden in nieuwe verpakkingen. Een azijnfles wordt een fles bubbels, een verpakking voor ketchup wordt omgetoverd tot een flacon voor wasmiddel en het plastic flesje voor je frisdrank wordt er in een handomdraai eentje voor fruitsap.

Wim Geens, Managing Director van Fost Plus: “Door de nadruk te leggen op die concrete resultaten, maken we duidelijk dat de dagelijkse inspanningen van consumenten wel degelijk zinvol zijn. Door hun afval te sorteren werken ze mee aan een circulaire economie waarin steeds schaarser wordende grondstoffen na gebruik niet langer verloren gaan maar zo lang mogelijk in de kringloop blijven.”

Er is bovendien een directe link met de klimaatopwarming, aangezien de recyclage van grondstoffen minder CO2-uitstoot veroorzaakt dan de ontginning van nieuwe materialen. De uitbreiding van de sorteerboodschap naar alle plastic verpakkingen alleen al zou jaarlijks zo’n 100.000 ton aan CO2 besparen.

Alle verpakkingen recycleren, we gaan ervoor

De ultieme ambitie van Fost Plus blijft om alle verpakkingen te recycleren die op de markt komen. De nieuwe campagneslogan – Alle verpakkingen recycleren, we gaan ervoor – zet die ambitie nog eens extra in de verf. Met de Nieuwe Blauwe Zak en de uitbreiding van de PMD-sorteerregels hebben we de afgelopen jaren al een enorme stap gezet in die richting. We zamelen per inwoner jaarlijks al 8 kilogram extra verpakkingsmateriaal in voor recyclage, bovenop de 15 kg die voorheen al in de blauwe zak terecht kwam. Dat betekent een hoop minder restafval.

Tegelijk beseffen we dat er nog ruimte voor verbetering is. Daarom werken we bijvoorbeeld nauw samen met producenten om de duurzaamheid van hun verpakkingen te verhogen. Hinderlijke materialen en niet-recycleerbare verpakkingen, zoals bepaalde meerlaagse verpakkingen die niet van elkaar gescheiden kunnen worden, moeten er op termijn allemaal uit. Intussen wordt er ook volop geïnvesteerd in nieuwe sorteer- en recyclagetechnologieën om zoveel mogelijk verpakkingen te recupereren.

De nieuwe campagne gaat medio februari van start met een reeks tv-spots die begin maart gevolgd worden door radiospots, permanent ondersteund door een offensief boodschappen op sociale media. De campagne blijft overigens niet beperkt tot een paar piekmomenten, maar zal het hele jaar door blijven lopen voor een maximale activatie. Want bouwen aan een circulaire economie is een werk van lange adem. Meer inhoudelijke duiding bij de werking van recyclage is eveneens te vinden op volgende specifieke pagina: www.fostpus.be/wegaanervoor.

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details