NLFR

Platform over de gehele recyclingstroom binnen de Benelux
Naar meer kunststof recyclaat in wagens

Naar meer kunststof recyclaat in wagens

Kunststoffen kunnen het middelpunt vormen van de circulaire economie. Ze zijn immers het materiaal bij uitstek waarbij afval kan omgezet worden in waardevolle grondstoffen en op die manier enorme hoeveelheden aan emissies en energie besparen. EuRIC, de confederatie van de Europese recyclage-industrie, roept op om ook in wagens meer gerecycleerde kunststoffen te gaan toepassen.

Kunststof is na metaal het meest gebruikte materiaal in wagens. Dashboards, knoppen, behuizingen, zetels, airbags … ze bestaan allemaal uit kunststof want dat biedt verschillende voordelen. Ze verlagen het totaalgewicht van een voertuig waardoor ze ook snijden in de CO2-emissies. Bovendien maken hun technische karakteristieken zoals impactsterkte, thermische isolatie, corrosiebestendigheid … ze tot een ideaal materiaal in voertuigen. Met een gemiddeld gewicht van 1.300 kg en 12 à 13% van die massa die van kunststoffen komt, betekent dit een aandeel van 150 à 200 kg kunststof per voertuig. De komende jaren zou dit nog stijgen door de grotere focus op lagere gewichten en de daaruit resulterende brandstofefficiëntie. De vervanging van deze virgin kunststoffen door recyclaat biedt dus enorm veel potentieel voor een circulaire economie. Een potentieel dat vandaag nog te weinig benut wordt.

Paul Mayhew, voorzitter EPRB: “Ze reflecteren wat voorlopers in de automobielindustrie vandaag al presteren of van plan zijn in sommige van hun vlaggenschipmodellen.”

 

State-of-the-art technologie voor hoogkwalitatief recyclaat

De bedrijven actief in de recyclage van kunststoffen uit wagens hebben de voorbije decennia nochtans state-of-the-art nabehandelingstechnologieën ontwikkeld om ze efficiënt uit wagens op het einde van het leven te halen en te recycleren. Deze gerecycleerde kunststoffen, eenmaal weer omgezet in chemische verbindingen, voldoen aan dezelfde prestatiestandaarden als de verbindingen die we kennen van virgin polymeren. EuRIC wil daarom graag dat Europa in de ELV richtlijn (end-of-life vehicles), die momenteel aan herziening toe is, verplichtingen vastlegt voor de toepassing van een hoger gehalte aan gerecycleerde kunststoffen. Door dergelijke targets voor op te stellen, krijgt de ambitieuze doelstelling van de Plastic Strategy verdere ondersteuning. Europa wil immers tegen 2025 minimaal 10 miljoen ton gerecycleerde kunststoffen gebruikt hebben om nieuwe producten te maken.

25% recycled content tegen 2025

EuRIC doet meteen ook een eerste voorstel. Het legt de lat op een verplicht gehalte aan gerecycleerde thermoplastische materialen in wagens op 25% in 2025, 30% in 2030 en 35% tegen 2035. Voor Paul Mayhew, voorzitter van EuRIC’s Plastic Recycling Branch (EPRB) en algemeen directeur van MBA Polymers zijn dat volkomen realistische verwachtingen. “Ze reflecteren wat voorlopers in de automobielindustrie vandaag al presteren of van plan zijn in sommige van hun vlaggenschipmodellen. Dit heeft alles te maken met de maturiteit van de beschikbare technologie die de recyclagewereld de laatste twee decennia ontwikkeld heeft. Dat resulteert in recyclaat van hoge kwaliteit. Wat we nu nog missen om van deze best practices de algemene norm te maken zijn bindende targets die recyclagebedrijven voldoende zekerheid geven om hun bestaande faciliteiten op te schalen en te investeren in nieuwe.”

Constructieve dialoog opzetten

EuRIC haalt verder nog aan dat door een gehalte aan recyclaat te verplichten, bedrijven ook nog kunnen profiteren van gerichte ecodesignmaatregelen zodat additieven in en het mengen van kunststoffen later gemakkelijk weer gescheiden kunnen worden voor recyclage. Dat vraagt om een constructieve dialoog tussen de auto-industrie en de recyclagesector, waar EuRIC graag zijn steentje toe bijdraagt.     

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details