NLFR

Platform over de gehele recyclingstroom binnen de Benelux
Naar een verplichte selectieve inzameling van keukenafval en etensresten

Naar een verplichte selectieve inzameling van keukenafval en etensresten

Met ingang van 1 januari 2021 is er een nieuwe sorteerverplichting voor bedrijven. Keukenafval en etensresten, het zogenaamde organisch-biologisch afval moet vanaf dan selectief ingezameld worden. Deze maatregel moet twee ambities ondersteunen: het terugdringen van voedselverspilling en het verkleinen van de berg nuttig afval dat nu nog bij het restafval belandt.

Alle bedrijven zijn verplicht om hun afval te sorteren in verschillende afvalstromen. Door nu ook keukenafval en etensresten te sorteren, neemt het bedrijfsrestafval verder af en krijgt deze stroom nog een nuttige toepassing. De invoering van de verplichting zal gefaseerd verlopen. Vanaf 1 januari 2021 gaat ze in voor bedrijven die minstens eenmaal per weer warme maaltijden serveren en vallen onder één van onderstaande sectoren. De verplichting geldt ook voor super- en hypermarkten met een netto-verkoopsoppervlakte van meer dan 400 m². Zij moeten onverpakte en verpakte voedingswaren en etensresten in aparte containers verzamelen. Vanaf 31 december 2023 geldt de verplichting voor alle bedrijven.


  • bedrijven en instellingen met meer dan 100 werknemers
  • kazernes van de strijdmachten met meer dan 100 werknemers
  • penitentiaire inrichtingen
  • feestzalen en polyvalente zalen met meer dan 250 zitplaatsen
  • cateringbedrijven
  • ziekenhuizen en psychiatrische ziekenhuizen met meer dan 25 erkende bedden
  • woonzorgcentra met meer dan 30 bedden
  • onderwijsinstellingen met meer dan 300 leerlingen
  • restaurants, brasserieën en hotel die meer dan 50 maaltijden per dag serveren.

Welke afvalstromen horen er in thuis?

Als bedrijf bestaan er twee mogelijkheden om aan de wettelijke sorteerplicht voor keukenafval en etensresten te voldoen. Er kan een contract afgesloten worden met een private inzamelaar. Of er kan aangesloten worden op de gemeentelijke GFT-ronde, maar dan enkel op voorwaarde dat het afval naar ‘aard, samenstelling en hoeveelheid’ vergelijkbaar is aan het afval van huishouden. OVAM heeft met een brochure ook een duidelijk onderscheid gemaakt wat er wel en niet in thuishoort.


  • schillen, resten en overschotten van groenten en fruit
  • gekookte, gefrituurde, gebakken … etensresten
  • groenten-, vlees-, visresten van soep opgevangen via zeef
  • koffiedik
  • broodresten
  • keukenrolpapier
  • papier en servetten
  • verwelkte snijbloemen
  • resten van vlees en vis (vetresten …)
  • ontpakte voedingswaren (verpakkingen dus niet)
  • vloeistoffen (bijvoorbeeld, soep, melk, koffie …)
  • sauzen, vet en oliën (uitgezonderd gerechten waar een klein aandeel saus in zit)
  • theezakjes en koffiepads
  • behandeld hout (met verf, vernis, impregneermiddel)
  • beenderen en dierlijk (slacht)afval
  • dierenkrengen
  • schelpen van mosselen, oesters …
  • mest van grote huisdieren of in grote hoeveelheden
  • grof ongesnipperd snoeihout, dikke takken
  • kattenbakvulling en vogelkooizand
  • stof uit de stofzuiger
  • asresten, houtskool
  • aarde en zand
  • wegwerpluiers en ander hygiëneafval
  • plastiek, glas, metalen
  • kurk
  • sigarettenpeuken
  • verpakt voedselafval

Waarom deze verplichting?

Om het milieu zo weinig mogelijk te belasten is het belangrijk om zo weinig mogelijk voedselafval te produceren. In Vlaanderen is er jaarlijks ongeveer 907.000 ton voedselverlies. De klimaatimpact van voeding die we weggooien komt neer op een behoorlijke CO2-uitstoot per jaar. Daarom kan u als bedrijf er best voor kiezen om zo weinig mogelijk voedselafval te produceren. Wie weinig afval heeft moet weinig sorteren en heeft minder plaats nodig voor verschillende vuilbakken en containers. Keukenafval en etensresten bevatten bovendien heel wat waardevolle materialen. Die kunnen gerecycleerd worden en aangewend voor onder andere de productie van biogas en digestaat. Ten slotte zal er ook minder restafval overschieten. Afvalinzamelaars mogen volgens de milieuwetgeving het afval van bedrijven die vanaf 1 januari onder deze sorteerplicht vallen niet zomaar meenemen als daar nog keukenafval en etensresten in zitten. Zij riskeren controles en boeten.    

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details