NLFR

Platform over de gehele recyclingstroom binnen de Benelux
Naar een 100% circulaire band?

Naar een 100% circulaire band?

Een halszaak wat banden betreft nu steeds meer kanalen waar het gerecycleerd rubber van afvalbanden in terecht kan, dicht gaan. Maar hoe ver staan we vandaag al met de ontwikkeling van een circulaire band? We vroegen het aan Michelin dat een voortrekkersrol in deze ­materie opneemt.

Wereldwijd komen er elk jaar 1,6 miljard nieuwe banden bij, goed voor een volume van 26 miljoen ton. Een enorm potentieel dus aan terug te winnen grondstoffen. Iets waar Michelin werk van wil maken. “We zijn er ons van bewust welke impact onze banden kunnen hebben in het Europese traject naar een koolstofarme maatschappij. Immers, 20% van de weerstand die een auto ondervindt, komt van de banden. Banden hebben dus een impact op het verbruik, de uitstoot en de afvalstroom. Daarom dragen we duurzaamheid hoog in het vaandel. Vanuit onze strategie ‘Alles Duurzaam’ willen we tegen 2030 40% duurzame materialen gebruiken in de productie van banden. Tegen 2050 moet dat zelfs 100% zijn.”

Jos Swint
Jos Swint: “Met alle ingrediënten die vandaag allemaal in een band gaan is 100% circulariteit niet mogelijk”

Evenwicht tussen duurzaamheid en recycleerbaarheid

Michelin kijkt daarvoor naar materialen die een andere dan fossiele oorsprong hebben. Zo introduceerde het recent een raceband die zich al op het circuit bewezen heeft en onder andere sinaasappel- en citroenschillen, zonnebloemolie, dennenhars en gerecycleerd aluminium bevat. Maar de bandenspecialist investeert uiteraard ook in de recyclage van afvalbanden. Zo bevatte de raceband gerecycleerd koolstof uit versleten banden. “We geloven in de circulaire band”, vat Swint de ambitie samen. “Om die te realiseren zullen we wel eerst terug naar de tekentafel moeten. Onze banden zijn nu ontworpen om zo lang mogelijk mee te gaan en op het einde van hun leven nog uitstekende prestaties neer te zetten. Want ook dat is duurzaamheid. De mix van materialen die daarvoor nodig is, kan soms haaks staan op de eisen rond recycleerbaarheid. Het is aan ons om ze te verenigen. Om bij het ontwerp van een band en de keuze van de materialen rekening te houden met de eindverwerking. En om een band te produceren die de automobilist veiligheid en levensduur biedt en op het einde grondstoffen kan leveren.”

100% gerecycleerde band

Pyrolyse sleutel tot recycled content voor banden

Om banden circulair te maken is Michelin voor­trekker in het BlackCycle project. Een consortium van dertien partners dat specifieke oplossingen zal ontwikkelen om duurzame grond­stoffen voor banden te produceren: versleten banden inzamelen en grondstoffen selecteren, pyrolyse optimaliseren, olie raffineren en beoo­rdelen, oven­processen optimaliseren en de prestaties van duurzame banden beoordelen. Tegen 2026 wil BlackCycle dat bijna één op twee versleten banden via deze cyclus wordt verwerkt. “Vandaag spitst de recyclage zich voornamelijk toe op de verwerking van het rubber tot granulaat. Door in een volgende fase pyrolyse toe te passen zouden we de olie die gebruikt is om het rubber te vormen weer uit de band kunnen halen. Om te hergebruiken als brandstof, smeermiddel of de basis te vormen voor nieuwe banden. Het onderzoek bevindt zich momenteel op laboschaal, Met BlackCycle willen we door kennis te delen sneller naar een industriële schaal evolueren. Met alle ingrediënten die vandaag allemaal in een band gaan is 100% circulariteit niet mogelijk. Daarom investeren we ook fors in materialenonderzoek om onze ambitie van 100% duurzame banden te kunnen waarmaken”, besluit Swint.   

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details