NLFR

Platform over de gehele recyclingstroom binnen de Benelux
Kennis van zaken en een ­vlekkeloze reputatie maken het verschil in ­transport van recyclables
Zich onderscheiden, dat doet Rekupp met zijn jarenlange ervaring, kennis van zaken en vlekkeloze reputatie. Zeker in de complexe wereld van kunststoffen maakt dat het verschil op het terrein.

Kennis van zaken en een ­vlekkeloze reputatie maken het verschil in ­transport van recyclables

Geen afvalstroom zo complex als die van recyclables. Met al meer dan twintig jaar ervaring in de export en import van deze en andere stromen, weet REKUPP als geen ander hoe zijn klanten langs alle klippen te navigeren. En dat begint met een uitgebreide kwaliteitscontrole. Want een vracht die vast komt te zitten in een overzeese haven kost klanten tijd en geld in een sector waarin de marges al bijzonder nauw zijn.

Remant Globe Logistics en Steelduxx hebben de krachten gebundeld om het expeditiebedrijf REKUPP, gespecialiseerd in transport van recycleerbare materialen, te creëren. Door dit partnerschap komt het nieuwe bedrijf met een bagage aan ervaring in logistieke niches aan de start. De missie van REKUPP is klanten zo goed mogelijk te ontzorgen bij de import en export van gerecycleerd materiaal over de hele wereld. “Onze manier om mee de weg te helpen plaveien naar een circulaire economie”, legt manager Frederic van Olmen uit. “We doen dat voor allerhande stromen, van kunststoffen tot textiel, van papier tot rubber. Maar we houden ook voortdurend de vinger aan de pols van wat er beweegt in de markt om nieuwe stromen in kaart te brengen en al proactief naar oplossingen te zoeken. We kijken altijd vooruit.”

Verschil maken op het terrein

Zich onderscheiden, dat doet Rekupp met zijn jarenlange ervaring, kennis van zaken en vlekkeloze reputatie. Zeker in de complexe wereld van kunststoffen maakt dat het verschil op het terrein. “Precies omdat er zoveel verschillende soorten kunststoffen bestaan in al evenveel kwaliteiten, van scrap over regrind tot virgin grondstoffen”, voegt business development manager Bruno Driesen toe. “Door een grondige kwaliteitscontrole verzekeren we onszelf over welk materiaal het gaat, om het dan vervolgens op de best mogelijke manier en aan de best mogelijke voorwaarden te laten transporteren. Daar komt heel wat knowhow bij kijken want hoewel er een eenduidige Europese regelgeving voor afvalstromen bestaat, wordt die niet uniform door alle lidstaten geïnterpreteerd. Soms kan het hierdoor voor bepaalde materiaalstromen interessanter zijn om uit havens in andere landen te verschepen dan de dichtstbijzijnde haven in het land van oorsprong. Dankzij onze ervaring en onze internationale contacten, weten we perfect wat er waar verwacht wordt en wat onze klant het meeste voordeel oplevert. ” 

Frederic van Olmen: “In een circulaire maatschappij wordt afval weer een grondstof. Import en export van deze materiaalstromen zal dus nog in belang toenemen.”

Inzetten op kwaliteitscontrole

Dat is vandaag allerminst een evidentie. Soms wordt er al eens een loopje genomen met het onderscheid tussen virgin plastics en plastic scrap. Transporteren van recyclables brengt immers extra administratieve handelingen met zich mee. Door deze ‘cowboypraktijken’ zijn al een aantal rederijen gestopt met het vervoeren van plastic scrap. Driesen: “Je merkt het ook aan de controles. Staat er plastic scrap op een document waar de douane of milieu-inspectie inzage in heeft, dan mag je je quasi standaard aan een fysieke controle, of scanning, of documentaire controle verwachten. Het ergste wat ons kan overkomen is dat een container ergens ter wereld geblokkeerd wordt. Dat zorgt voor onnodige vertragingen en extra kosten voor klanten. Daarom dat we net zo hard inzetten op die kwaliteitscontrole. Hoe beter we de materialen kunnen identificeren, hoe beter we onze klanten kunnen informeren, sensibiliseren en mogelijke problemen op voorhand uitsluiten. Bij de minste twijfel of de recyclables wel geaccepteerd zullen worden voor overzees transport door de lokale overheid, doe je het eigenlijk beter niet. Daarvoor zijn de marges te klein.” 

Vlekkeloze reputatie

De investering van Rekupp in tijd en middelen om die kwaliteitscontroles waar te maken, wordt door de rederijen overigens geapprecieerd. Van Olmen: “De mensen achter Rekupp zijn actief sinds 2001 en intussen goed bekend bij rederijen. Dat maakt ook dat we betere tarieven kunnen afdingen. Reputatie is alles in deze sector.” Rekupp is dan ook vastbesloten om deze strategie in de toekomst vast te houden. “In een circulaire maatschappij wordt afval weer een grondstof. Import en export van deze materiaalstromen zal dus nog in belang toenemen. Al vermoeden we wel dat de focus zich zal verleggen van vooral export naar meer import naarmate we hier in Europa een eigen recyclage-industrie uitbouwen, wat het doel is van de EU. De transporten tussen de verschillende Europese lidstaten zullen toenemen. Maar de expertise die nodig is om tussen al die bomen het bos te blijven zien, zal een vereiste blijven. Het is de basisvoorwaarde om altijd tot een oplossing te komen die binnen de regels valt.”   

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details