NLFR

Platform over de gehele recyclingstroom binnen de Benelux
Investering van 14 miljoen euro om ook kleinste metaaldeeltjes te recupereren
Galloo stelde in september trots zijn nieuwe fines lijn aan het grote publiek voor. Ze kan metaaldeeltjes met een diameter tot 0,3 mm recupereren.

Investering van 14 miljoen euro om ook kleinste metaaldeeltjes te recupereren

Met deze scheidingsinstallatie, goed voor een investering van 14 miljoen euro, zullen de allerkleinste metalen met een diameter tot 0,3 mm uit een arme fractie worden gescheiden. Zo recupereert Galloo niet alleen meer grondstoffen uit dezelfde aanvoerstroom, maar slinkt ook de hoeveel materiaal dat uiteindelijk op het stort terechtkomt met 3.000 ton.

Hoe fijner de grondstof, hoe fijner de zeefdelen. Het resultaat kan meteen gecontroleerd worden om te zien of de verdeling naar wens is.

Alle non-ferro metalen komen na het shredderen bij Galloo terecht in de afdeling Ropswalle. Shredderresidu is typisch een mix van aluminium, koper, rvs, zink maar ook plastic, rubbers, hout … Daar scheidt een hoogtechnologisch machinepark ze van elkaar. Nadat de meeste metalen gerecupereerd zijn, gaat de overgebleven stroom nog eens over de ‘fines lijn’. Een lijn die vijf jaar geleden specifiek gebouwd werd om de kleinste fracties metaal eruit te filteren. Toch blijft er ook na dit scheidingsproces een restfractie over die wegens gebrek aan nuttige toepassingen naar het stort vertrok of in de verbrandingsoven landde. Doodzonde als je weet dat die stroom naast zand en stof ook nog heel wat minuscule kostbare stukjes metaal bevat. Voor Gallo reden genoeg om met zijn team aan de slag te gaan om een nieuwe lijn te ontwikkelen om de grenzen van recyclage weer te verleggen qua granulometrie en efficiëntie. De bouw begon in de zomer van 2019, in 2020 kon ze beginnen draaien. Ze zal naast shredderresidu en afgedankt elektronica in fracties tot maximaal 4 – 12 mm ook bodemassen ontvangen. De oude fines lijn wordt niet met het oud ijzer op straat gezet. Zij dient als voorsorteerstap voor de nieuwe lijn.

De fines lijn zal naast shredderresidu en afgedankt elektronica in fracties tot maximaal 4 mm ook bodemassen ontvangen.

Kennis uit eigen huis

Gedelegeerd bestuurd Pierre Vandeputte legt uit: “De nieuwe fines lijn, volledig uitgewerkt door kennis uit eigen huis, geldt als een verbeterde kopie van de bestaande. Ons team van ingenieurs heeft de bestaande lijn uitvoerig bestudeerd en verbeteringen aangebracht waar dat kon. Zo werd gekozen voor een differentiatie van scheidingstechnieken: met een speciale breker, luchttafels en cascades van magnetische en wervelstroomscheiders. Hoogtechnologische recyclage dus en met resultaat. Want nu kunnen we metalen recupereren met een diameter tot 0,3 mm. Hierdoor vermindert onze strotfractie bovendien met 3.000 ton. 100% recyclage is altijd ons doel geweest. Met de nieuwe fines lijn zetten we opnieuw een grote stap richting onze droom.”

Dankzij de nieuwe fines lijn vermindert de strotfractie van Galloo bovendien met 3.000 ton.

Tot 99% zuiver aluminium

Het volledige proces is een sterk staaltje techniek, uitgekiend om perfect binnen de bestaande ruimte te passen. De inkomende materialen doorlopen zeven batterijen (vroeger één) die zoals gezegd verschillende scheidingstechnieken combineren. Voor het zeven zelf wordt de stroom verdeeld over vijf luchttafels waarbij er kan gespeeld worden met de maasgrootte. Hoe fijner de grondstof, hoe fijner de zeefdelen. Het resultaat kan meteen gecontroleerd worden om te zien of de verdeling naar wens is. Een kwalitatieve, lees zuivere, eindstroom is immers cruciaal. Nu haalt Galloo er tot 99% zuiver aluminium uit. Andere belangrijke materialen die gerecupereerd worden zijn koper en rvs. Door de hogere kwaliteit van het eindproduct (van 95% naar 99%) en door de lagere stortkosten maakt Galloo zich sterk dat de installatie rendabel zal werken. De restfractie die na de nieuwe fines lijn nog overblijft bestaat uit deeltjes glas, keramiek en steen. Ook voor elk van deze stromen zoekt Galloo steeds naar nieuwe toepassingen. De nieuwe lijn zorgt ten slotte voor extra werkgelegenheid. Per ploeg zal er drie man aan de slag zijn. Het is de bedoeling om op termijn 7/7 te draaien.   

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details