Platform over de gehele recyclingstroom in België

NL | FR

Sloop & Schroot

Het nieuwe goud komt onder de auto vandaan

Een drukte van jewelste. Zo kan je de werf van Europa’s grootste recycleerder van katalysatoren beschrijven. Bij RKR recycling in Zwolle draait het maar om één ding: het recycleren van elke denkbare katalysator. We schuiven aan tafel bij Hendrik Haverhoek, directeur en eigenaar en Danni Boogerd, bedrijfsleider. Ooit begonnen als handelaar in katalysatoren, had Haverhoek […]

5 september 2019 Leestijd 7 minuten

Deel dit artikel

Een drukte van jewelste. Zo kan je de werf van Europa’s grootste recycleerder van katalysatoren beschrijven. Bij RKR recycling in Zwolle draait het maar om één ding: het recycleren van elke denkbare katalysator. We schuiven aan tafel bij Hendrik Haverhoek, directeur en eigenaar en Danni Boogerd, bedrijfsleider.

Ooit begonnen als handelaar in katalysatoren, had Haverhoek een vooruitziende blik. Gedreven door zijn passie voor techniek en de drang om te innoveren, besloot hij zelf over te gaan op het recycleren van katalysatoren. Beter, sneller en efficiënter.

2013_05_07_rkr-recycling-23-kopieren

Grove, platina houdende keramiekdelen van het inwendige van een katalysator, voordat deze tot stof verwerkt worden. (Beeld: Foto Sikkens)

 

Het beste eruit halen wat erin zit

Haverhoek beschrijft kort het proces dat zich voltrekt binnen zijn bedrijf: “Wanneer een katalysator binnenkomt, verwijderen we het keramische deel dat zich binnenin bevindt. In dit keramische deel zit het edelmetaal platina verwerkt -of palladium of rodium, afhankelijk van de brandstof waarop de betreffende auto heeft gelopen. We verwerken de keramische binnenzijde tot stof, die daarna gemixt wordt tot een homogene structuur. Dat is een precisiewerk waarbij de juiste tijd van mixen bepaalt of de massa homogeen wordt of niet. Daarna doen we een test voor alles naar de smelterij gaat, om te bepalen hoeveel edelmetaal zich in de massa bevindt.” Boogerd vult aan: “Voor de bewaking van het proces is het belangrijk om te weten hoeveel edelmetaal er in een batch zit, onze bevindingen moeten namelijk matchen met de opgave die we terugkrijgen van de smelterij.” Na het smelten krijgt RKR recycling een vergoeding voor de edelmetalen uit de keramische massa. “Dat kan een uitbetaling in geld zijn, of een tegoed op een metaalrekening. Dan wordt er gewicht geregistreerd op naam gesteld en kun je speculeren met de dagwaarde van het betreffende edelmetaal”, aldus Haverhoek.

2013_05_07_rkr-recycling-4-kopieren

Katalysatoren worden open geknipt om bij de inhoud te kunnen komen. (Beeld: Foto Sikkens)

 

Totale focus op katalysatoren en een stevige ambitie

Haverhoek heeft binnen zijn bedrijf de focus compleet liggen op het recycleren van katalysatoren (en roetfilters, waar ook edelmetalen in verwerkt zitten). Boogerd: “Er gaan hier pakweg 20.000 katalysatoren per week door onze handen, dat is inclusief de productie die wij voor derden draaien. Bedenk dat het grootste deel van de apparatuur waarmee wij dit werk verrichten mede door ons is aangepast, verbeterd en doorontwikkeld. Alleen daarom kunnen we deze aantallen aan. Het restafval dat daarbij ontstaat wordt netjes opgehaald door schrootverwerkers. Dat gaat over duizenden tonnen gesorteerd metaal.” Qua ambities zit het wel goed bij RKR recycling. Haverhoek vertelt: “Momenteel zijn we de grootste van Nederland binnen ons vakgebied. Door te blijven innoveren kunnen we naar behoefte elke keer opschalen. Ons doel is om uiteindelijk de grootste katalysator- recycleerder van de wereld te worden.”

2013_05_07_rkr-recycling-10-kopieren

Keramisch poeder met deeltje platina als homogene massa. (Beeld: Foto Sikkens)

 

De elektrische auto: een lust of een last voor de handel?

Het is een vraag die we wel moeten stellen: hoe ziet RKR recycling de toekomst, nu de energietransitie de automobilist richting de elektrische auto duwt? Immers, daar zit geen katalysator onder. Haverhoek heeft daar goed over nagedacht en ziet juist kansen om nog verder te groeien door de mobiele elektrificatie. “Waar de gemiddelde levensduur van een auto achttien jaar was, gaan wij uit van tien jaar doordat auto’s die rijden op fossiele brandstoffen vervroegd van de weg gehaald worden. De komende tien jaar verwachten we een toename in het aanbod van katalysatoren dat vele malen groter is dan wat wij de afgelopen tien jaar aangeboden kregen. Met de hoeveelheid conventionele voertuigen die er op de wereld is, zullen wij nog lang werk hebben.”

Speciaal ontwikkelde app maakt het de klant makkelijk

Innovatie betekent ook meedenken met de klant. RKR recycling ontwikkelde een eigen app waarmee klanten gebruik kunnen maken van de database van het bedrijf. Het werkt zeer eenvoudig: men voert het katalysatornummer in en krijgt daarna een plaatje gepresenteerd van de katalysator onder die auto. Gebaseerd op gegevens die zich in de database bevinden, wordt er meteen een actuele dagprijs voor de katalysator getoond, geheel conform de LME-koers. “De app is gelinkt aan het LME. Wij zorgen ervoor dat de database met katalysatoren steeds up-to-date is en voegen steeds nieuwe typen katalysator met de daarbij behorende specificaties toe”, schetst Boogerd. “De huidige status is dat er meer dan 22.000 verschillende katalysatoren opvraagbaar zijn en dit getal wordt met de dag groter.”  

Nieuwsbrief

Meld u aan om nieuws & updates te ontvangen.

louwers mediagroep
  • I&B-BE

    Installatie & Bouw

    Platform over installatietechniek, hvac, sanitair en elektriciteit

    Naar website
  • KB

    Keukenbouw

    Platform over design en techniek in de keukenbranche

    Naar website
  • GWW-BE

    Grond/Weg/Waterbouw

    Platform over infrastructuur, ruimtelijke inrichting, civiele- en openbare werken

    Naar website
  • IA

    Industrial Automation

    Platform over productie- en procesautomatisering

    Naar website
  • IB

    Interieurbouw & Schrijnwerk

    Platform voor de interieurbouwbranche

    Naar website
  • LP

    Lumenpro

    Platform over licht en verlichting

    Naar website
  • MTV

    Metaalvak

    Platform voor de metaalverwerkende industrie

    Naar website
  • CLW

    Construire la Wallonie

    Plateforme pour le bâtiment, génie civil et infrastructures

    Naar website
  • Greenpro

    Greenpro

    Platform voor de tuin- en groenprofessional

    Naar website
  • Bouwmat

    Bouwmat

    Platform over bouwmaterieel & bouwmachines

    Naar website
  • BAVL

    Bouwen aan Vlaanderen

    Platform voor de bouw

    Naar website
  • ArchiComm-BE

    ArchiComm

    Platform over architectuur, interieur- & landschapsarchitectuur

    Naar website
0%

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details