Platform over de gehele recyclingstroom in België
Kunststofrecyclage

Extra waslijn voor meer volume en betere eindkwaliteit

De recyclage van kunststof heeft harde klappen gekregen door de lage olieprijzen van de afgelopen maanden. Toch zet ECO-oh resoluut door met zijn investering in extra capaciteit.

ECO-oh heeft er van in het begin voor gekozen om met zijn granulaten zelf producten te maken.

Tekst Valérie Couplez | Beeld ECO-oh

6 januari 2021 Leestijd 6 minuten

Deel dit artikel

Het bedrijf wil daarmee niet alleen grotere volumes aankunnen, maar vooral ook inzetten op een nog hogere kwaliteit. Op die manier wil het nog meer toepassingen en afzetmarkten vinden voor zijn granulaten.

ECO-oh heeft een nogal aparte geschiedenis. Het werd opgestart als proefproject in 1989 onder de naam EKOL, een samenwerking tussen vier partijen (Eurobox, Kempische steenkoolmijnen, OVAM en LVM) die de sluiting van de mijnactiviteiten via reconversieprojecten wilden opvangen met de recyclage van kunststof. “Recyclage stond toen nog in zijn kinderschoenen. Inzameling van pmd bestond nog niet bijvoorbeeld. Men wilde onderzoeken of er economisch potentieel in deze activiteit zat. Alles begon op de mijnsite in Beringen. Er waren immers wel wat gelijklopende processen die moesten gebeuren: wassen en sorteren bijvoorbeeld. Het experiment bleek een succes. In 2000 volgde een verhuis naar een terrein in Houthalen waar er plaats was van voor twee waslijnen in plaats van één. Het was ook het moment dat de vier stichters zich terugtrokken en Koen Verhaert het bedrijf overnam en tien jaar, in 2010, later het herdoopte tot ECO-oh”, vertelt Nathalie Verhaert.

Momenteel kan ECO-oh 24.000 ton afval per jaar ontvangen. Vanaf volgend jaar zal dat er 32.000 zijn.

Zelf producten maken

Verhaert had een groothandel in tuin- en vijver-producten en zocht zelf naar een duurzamer alternatief voor tuinafboordingen in tropisch hardhout. Zo was er in eerste instantie een nauwe samenwerking ontstaan met EKOL maar later kreeg hij dus zelf de regie in handen. Verhaert: “Kunststof recyclage en alles wat er bij komt kijken is eigenlijk nog een zeer fragiele business. Wij hebben er daarom van in het begin voor gekozen om met onze granulaten zelf producten te maken. In het tuinsegment, waar onze achtergrond lag, konden we met deze producten meteen een toegevoegde waarde creëren. Dat maakt vandaag 80% van onze omzet uit en geeft ons de ademruimte om kunststof te kunnen recycleren en als maalgoed en granulaten een tweede leven te geven.” 

Van 24.000 naar 32.000 ton afval

In de toekomst wil ECO-oh zijn aandeel in de verwerking van kunststof afval zelfs nog vergroten. “Wij verwerken een groot deel van het kunststof afval dat Limburgse gezinnen sorteren in de pmd-zak en de omringende intercommunales in de roze zak. 70% van wat binnenkomt verwerken we tot eigen producten. De andere 30% gaat buiten als grondstoffen voor andere verwerkers”, geeft Verhaert aan. “Momenteel kunnen wij zo 24.000 ton afval per jaar ontvangen. Vanaf volgend jaar zal dat er 32.000 zijn. Daarvoor investeren we in een derde waslijn. Schaalvergroting is de enige manier om rendabel te blijven. Corona was geen reden om de investering af te remmen. Hoe sneller de nieuwe lijn operationeel zal zijn, hoe liever. We zouden nog meer kunnen uitbreiden. Als je weet dat er jaarlijks 5 à 13 miljoen ton afval in de oceaan verdwijnt, dan is er genoeg materiaal om te verwerken. Maar je moet het als organisatie ook nog allemaal kunnen dragen. ”

Een eigen product geeft ECO-oh de ademruimte om kunststof te kunnen recycleren en als maalgoed en granulaten een tweede leven te geven.

Kwaliteit verder opschroeven

ECO-oh wil ook meer doen dan alleen maar zijn volumes verhogen. Verhaert: “Onze groeistrategie ligt in het verruimen van ons productaanbod naar de professionele tuinmarkt. De coronacrisis heeft nogmaals duidelijk gemaakt dat dit voor ons de juiste weg. Nieuwe toepassingen creëren vraagt echter om hogere kwaliteiten, zodat we meer mogelijkheden creëren voor onze productontwerpers. We merken dat we vandaag tegen die grenzen aan botsen. Daar moet de nieuwe lijn helpen verandering in brengen.” Ze kreeg daarom een extra voorsorteringsstap toegevoegd die volautomatisch zal gebeuren. “Alles wat er eigenlijk niet in moet, willen we er zo snel mogelijk uit om onze stromen en dus ons eindproduct zo zuiver mogelijk te houden. Om zo nieuwe producten te kunnen ontwikkelen, maar ook om granulaten meer op maat van onze klanten te kunnen afleveren. Zo kunnen zij ze ook inzetten voor meer verschillende toepassingen”, besluit Verhaert.   

Nieuwsbrief

Meld u aan om nieuws & updates te ontvangen.

louwers mediagroep
  • I&B-BE

    Installatie & Bouw

    Platform over installatietechniek, hvac, sanitair en elektriciteit

    Naar website
  • KB

    Keukenbouw

    Platform over design en techniek in de keukenbranche

    Naar website
  • GWW-BE

    Grond/Weg/Waterbouw

    Platform over infrastructuur, ruimtelijke inrichting, civiele- en openbare werken

    Naar website
  • IA

    Industrial Automation

    Platform over productie- en procesautomatisering

    Naar website
  • IB

    Interieurbouw & Schrijnwerk

    Platform voor de interieurbouwbranche

    Naar website
  • LP

    Lumenpro

    Platform over licht en verlichting

    Naar website
  • MTV

    Metaalvak

    Platform voor de metaalverwerkende industrie

    Naar website
  • CLW

    Construire la Wallonie

    Plateforme pour le bâtiment, génie civil et infrastructures

    Naar website
  • Greenpro

    Greenpro

    Platform voor de tuin- en groenprofessional

    Naar website
  • Bouwmat

    Bouwmat

    Platform over bouwmaterieel & bouwmachines

    Naar website
  • BAVL

    Bouwen aan Vlaanderen

    Platform voor de bouw

    Naar website
  • ArchiComm-BE

    ArchiComm

    Platform over architectuur, interieur- & landschapsarchitectuur

    Naar website
0%