NLFR

Platform over de gehele recyclingstroom binnen de Benelux
Efficiënte online haven voor papierhandel
“Traders kwamen naar onze vestiging of locatie, dronken een kopje koffie en gingen dan een kijkje nemen naar de soorten papier die klaar stonden voor transport. Gezellig zeker, maar dat moet toch anders kunnen?”

Efficiënte online haven voor papierhandel

Uit die gedachte is Port of Paper ontstaan. Veyzle brengt zo recyclagebedrijven en papierfabrieken samen in één groot netwerk, zodat inzamelaars verzekerd zijn van de juiste prijs en inkopers van de juiste kwaliteit. Een win-win op papier en in het veld.

Papierfabrieken en traders hebben dan weer vanachter hun pc een duidelijk zicht op de classificatie (EN-nummer) en de kwaliteit zonder te moeten heen- en weer rijden.

Veyzle is gespecialiseerd in de bewerking en de verwerking van papier en kunststoffen. Recent ontstaan uit de krachtenbundeling van twee oude familiebedrijven in Nederlands Limburg met ruim zeventig jaar ervaring in recyclage in de genen. Ze vonden elkaar in een gezamenlijke missie: grondstoffen maximaal weer in de circulaire keten brengen. Dat gebeurt vandaag vanuit twee vestigingen in Sittard en Hoensbroek. Veyzle maakt deel uit van een  grotere groep, Ortessa, een familiebedrijf met een passie voor hernieuwbare materialen. Directeur Guido Kramer: “Papier is onze belangrijkste afvalstroom. We sorteren bont papier in zuivere papiersoorten om waarde toe te voegen voor recyclage. Daarnaast snijden we papier van rollen, vernietigen we (complete) archieven  en persen we vervolgens  het verwerkte papier tot balen. Die kunnen we dan verkopen aan papierhandelaars of rechtstreeks aan papierfabrieken. We trekken daarbij resoluut de kaart van kwaliteit. Zeker in een wereld waar de deur voor export naar China gesloten is, is dat de manier om je ervan te verzekeren dat je jouw producten ook aan de man kan brengen aan een goede prijs.”

Lading papier wordt door veyzle bewerkt en op kleur en kwaliteit in balen geperst.

Groot netwerk voor verhandelen papier

Kramer stelde zich wel de nodige vragen bij hoe dat precies in zijn werk ging. Kramer: “Traders kwamen naar onze vestiging of locatie, dronken een kopje koffie en gingen dan een kijkje nemen naar de soorten papier die klaar stonden voor transport. Gezellig zeker, maar dat moet toch anders kunnen?” Het bracht hem op het idee om een soort online marktplaats te bouwen. Een platform waar gerecycleerd papier op een betrouwbare manier kan verhandeld worden. Port of Paper was geboren. “Dit soort marktplaatsen is in verschillende sectoren reeds schering en inslag, maar voor de wereld van papier is deze evolutie best wel spannend. Recyclagebedrijven kunnen er aan de hand van foto’s en de juiste EN-nummers aangeven wat voor papier ze precies in aanbieding hebben. Ze hebben het voordeel dat hun aanbod een veel groter netwerk zal bereiken. Papier-fabrieken en traders hebben dan weer vanachter hun pc een duidelijk zicht op de classificatie (EN-nummer) en de kwaliteit zonder te moeten heen- en weer rijden. Het recyclagebedrijf kiest met welke partner hij een deal wil sluiten en krijgt vervolgens vanuit Port of Paper alle benodigde informatie voor de logistiek. Door reviews in te bouwen waken we over de betrouwbaarheid van alle partijen aanwezig op het platform. Kwaliteit zal ook hier cruciaal zijn“, onderstreept Kramer. 

Recyclagebedrijven kunnen er aan de hand van foto’s en de juiste EN-nummers aangeven wat voor papier ze precies in aanbieding hebben.

Tijdswinst en administratieve verlichting

Port of Paper ging nog maar in september van start. “Elke week ontvangen we nieuwe leden die gebruikmaken van het platform. In eerste instantie zal het platform gratis te gebruiken zijn, later gaan we werken met een abonnementsformule. Op die manier kunnen alle schakels in de keten al proeven van de voordelen die het voor hen oplevert en kunnen we werk maken van een groot netwerk. We willen op termijn een internationaal platform worden dat papierfabrieken en recyclagebedrijven in de hele wereld bedient. Want hoe groter het netwerk, hoe sterker we er allemaal uit kunnen komen. De belangrijkste voordelen zijn uiteraard de tijdswinst en de administratieve verlichting. Door te werken met EN-codes kan alles bovendien heel gestructureerd verlopen. En met de impact van de coronacrisis hebben we allemaal ervaren hoe belangrijk het kan zijn om van op afstand zaken te kunnen doen”, besluit Kramer.   

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details