NLFR

Platform over de gehele recyclingstroom binnen de Benelux
Een vrachtwagen voor gezinnen en bedrijven

Een vrachtwagen voor gezinnen en bedrijven

In de binnenstad zijn meerdere afvalwagens actief, zowel van private als openbare inzamelaars. Dat laat echter veel ruimte tot verbetering op vlak van veiligheid, mobiliteit en milieu. Intercommunale Imog en Vanheede Environmental Services zijn daarom een proefproject gestart in Waregem waarbij één vrachtwagen huishoudelijk restafval en de vergelijkbare fractie van het bedrijfsrestafval inzamelt. De partners willen hiermee de focus verleggen van wie het afval buiten zet naar welk afval en hoeveel.

Een vrachtwagen voor gezinnen en bedrijven

Er werd een wagen uit het wagenpark van Imog aangepast. Er kwam chassisweging en een boordcomputer van Vanheede.

 

In de wijde omgeving rond Waregem ligt de inzameling van het huishoudelijk afval in handen van Imog. Zij halen op vijf ophaaldagen het huisvuil van 38.000 inwoners in. Voor afval van bedrijven gelden de regels van de vrije markt en kan elk bedrijf vrij kiezen van welke ophalers het de diensten inhuurt. Toch zijn vele afvalfracties gelijklopend: zo is een doos uit de bakkerij bedrijfsafval maar een doos uit het gezin van de bakker huishoudelijk afval. Naast verwarring die kan ontstaan, zorgt deze geïndividualiseerde aanpak voor heel wat verkeer. Ophalers X, Y Z en de gewone vuilniswagen voor de gezinnen passeren namelijk allemaal door dezelfde straten. Vanheede telt ongeveer 200 ophaalpunten in Groot-Waregem en verspreidt dat over drie ophaaldagen met een gemiddeld gewicht per week van circa 16 ton.

Ludo Sys

Ludo Sys: “We zullen de huidige afvalstromen en de opgelegde beperkingen analyseren en in kaart brengen.”

 

Op zoek naar oplossingen

Het ophalen van bedrijfsafval en huishoudelijk afval wordt alsmaar moeilijker door de beperkingen die lokale besturen opleggen aan zwaar verkeer, elk vanuit hun eigen problematiek (bijvoorbeeld verminderen van het gehalte aan fijn stof, voorkomen van schade aan historische gebouwen, mobiliteit, verkeersveiligheid …). Om het ophalen efficiënter te laten verlopen zijn investeringen nodig in technologie en materiaal. Maar hoe pakken bedrijven dit het beste aan en waarin moeten ze investeren? In het kader van het VIL-project ‘Urban Waste Collection’ gaat Imog samen met Vanheede en Stad Waregem op zoek naar antwoorden op deze vragen. Daarvoor werd een wagen uit het wagenpark van Imog aangepast. Er kwam chassisweging bij met een nauwkeurigheid van 5 kg voor de rolcontainers. Daarnaast werd een boordcomputer van Vanheede geïnstalleerd die de opdrachten weergeeft en waarin ook de registratie van het gewicht gebeurt.

Caroline Vanheede

Ook Caroline Vanheede, executive director Vanheede Environmental Group schaart zich graag achter dit initiatief. “Zo rijden we minder kilometers voor hetzelfde afval.”

 

Duurzame logistieke oplossingen

In het project wil men de bedrijfsklanten van Vanheede laten aansluiten op de inzameling van het huishoudelijk afval. Voor een aantal klanten verandert de dienstverlening naar dag en tijdstip. Communicatie zal dan ook de sleutel tot succes zijn. VIL wil de betrokken stakeholders samenbrengen om rendabele, praktisch haalbare en breed gedragen logistieke oplossingen uit te werken en te testen. “We zullen de huidige afvalstromen en de opgelegde beperkingen analyseren en in kaart brengen. Samen met de deelnemende partners zullen we oplossingsrichtingen definiëren, uitwerken en hun impact evalueren”, zegt Ludo Sys, projectleider bij VIL. Het uitgewerkte logistieke concept zal toepasbaar zijn in alle Vlaamse steden. Na zes maanden zal er een tussenevaluatie volgen en wordt de knoop doorgehakt in verband met de investering in een CNG-wagen: een nieuwe kopen of een bestaande opbouwen? Alle betrokken partijen gaan voluit voor een geslaagde pilot en hebben de ambitie om nadien door te gaan, geografische verruiming te bekijken en ook andere partners in het project te betrekken.

Johan Bonnier

“De samenwerking tussen een private organisatie en een openbare organisatie is innovatief, maar zit in onze genen”, zegt Imog algemeen directeur Johan Bonnier.

 

Unieke samenwerking

Imog is al langer een pionier als het over inzameling gaat. “De samenwerking tussen een private organisatie en een openbare organisatie is innovatief, maar zit in onze genen”, zegt Imog algemeen directeur Johan Bonnier. De private operatoren blijven hun klanten behouden en de commerciële relatie beheren. Wat wordt ingezameld van hun klanten wordt apart gewogen en geregistreerd. “Zo moet er maar één merkloze vrachtwagen de binnenstad in, maar blijft het marktprincipe voor de private operatoren spelen en bekomen we als openbare partner een duurzame oplossing voor onze gemeenten-vennoten.” Ook Caroline Vanheede, executive director Vanheede Environmental Group schaart zich graag achter dit initiatief. “Zo rijden we minder kilometers voor hetzelfde afval. Via innovatie en co-creatie zetten we maximaal in op duurzame mobiliteit in de binnensteden. Om private en openbare operatoren en de geldende regelgeving te aligneren, zijn maatregelen nodig en dienen we samen innovatieve oplossingen te bedenken die implementeerbaar zijn. Het VIL project Urban Waste Collection is een initiatief dat ons daarbij zal helpen.”  

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details