NLFR

Platform over de gehele recyclingstroom binnen de Benelux
Een overslagkraan hoeft geen omgebouwde bandenkraan te zijn

Een overslagkraan hoeft geen omgebouwde bandenkraan te zijn

Net zo stabiel als rupskraan

Overslagkranen zijn wel eens omgebouwde graafmachines. Zo niet bij JCB, dat met de JS20MH een pure overslagkraan in de markt zette. De machine bestaat nu een jaar of vijf en draait naar volle tevredenheid bij veel recyclagebedrijven in de Benelux. Maar dat lag niet direct voor de hand. Zo vertelt Gregor Grootjans, productspecialist bij JCB.

“Toen JCB in Engeland met de ontwikkeling van de JS20MH begon hebben we hier op het vasteland wel even de wenkbrauwen gefronst”, zegt Grootjans lachend. “Hoezo een eigen overslagkraan toevoegen aan het assortiment als je al prima graafmachines en bandenkranen hebt die je heel gemakkelijk om kunt bouwen? Maar eerlijk is eerlijk: de JS120MH is een echte overslagkraan geworden, met eigenschappen die je niet voor elkaar krijgt met een omgebouwde bandenkraan.” Grootjans doelt onder andere op de onderwagen. In tegenstelling tot een graafmachine, waarbij het chassis is ontworpen voor grondverzet, ligt de draaikrans bij de JS20MH in het midden en zitten de stempels vast aan het chassis in plaats van eraan gelast. Dat geeft de overslagkraan van JCB een stabiliteit die volgens Grootjans te vergelijken is met die van een rupskraan. “De stabiliteit is een belangrijk verkoop-argument. Een grote klant van ons – die meerdere JS20MH’s op zijn werven heeft draaien – wilde in eerste instantie liever rupskranen. Maar na een paar keer proefdraaien zijn ze overstag gegaan.”

44528_50033-kopieren

De overslagkraan van JCB heeft een in hoogte verstelbare cabine.

 

Zuinig

Een ander voordeel is de kleinere motor. Grootjans: “Normaal draait een 20-tons kraan minimaal op een 175 pk-motor. In de JS20MH ligt een 125 pk. Meer is ook niet nodig, want je rijdt er nooit mee op de weg. En het scheelt nogal in het verbruik. Je kan echt wel zeggen dat deze machine een bijzonder laag verbruik kent gezien zijn capaciteit. Verder heeft de overslagkraan van JCB een in hoogte verstelbare cabine en kan er worden gekozen voor een rechte giek met lepelsteel of zwanenhals en voor een normale grijper of een sloop- en sorteergrijper. JCB ontwierp de JS20MH wat eenvoudiger qua uitvoering. “Minder knopjes en opties”, legt Grootjans uit. “Dat heb je in de overslag niet nodig. Dus let’s keep it simple.” En mocht er toch iets mankeren, dan staat de serviceafdeling van JCB razendsnel klaar, verzekert de productspecialist. “Groot voordeel is dat we bij JCB altijd zoveel mogelijk componenten van andere modellen gebruiken en een eigen motor hebben. Onderdelen zijn dus altijd snel en gemakkelijk voorhanden en dat voorkomt langdurige stilstand”.

jcb_js20mh-kopieren

Er is keuze uit een normale grijper of een sloop- en sorteergrijper.

 

Nooit tevreden

Ondanks het uiterst Britse karakter van JCB kijken de Engelsen altijd goed naar de Benelux volgens Grootjans. “Machinisten in de Benelux gaan anders met machines om, omdat sommige toepassingen nu eenmaal anders zijn dan in andere landen. Wij vragen sneller het uiterste van de techniek. Als ik machines mag testen ga ik bijvoorbeeld eerst iets vlak trekken. Want een gat graven kunnen ze allemaal. Maar met vlak trekken voel je pas echt of iets lekker in de hand ligt. Zo ging het ook met de JS20MH. Die rolde van de aanhanger en binnen een half uur had ik een flink aantal verbeterpunten opgeschreven. En daar heeft men in de UK direct werk van gemaakt. Die instelling past goed bij de missie van JCB: ‘Jamais Content’ … Altijd beter willen worden.”

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details