Platform over de gehele recyclingstroom in België

NL | FR

Nieuws

Discounters geven het goede voorbeeld

iStock-1273261955
Alle petflessen van de eigen merken van Lidl bestaan nu al voor 100% uit gerecycleerd plastic. Iets wat het bedrijf alleen maar kan waarmaken, omdat het voortdurend voorzien wordt van pet van de hoogste kwaliteit.

Tekst | Valérie Couplez

Beeld | Aldi, iStock en Lidl

27 september 2022 Leestijd 5 minuten

Deel dit artikel

Discounters hebben duurzaamheid eigenlijk in het DNA. Om de kosten te drukken zetten deze supermarktketens al van bij hun ontstaan in op het beperken van verpakkingen. Vandaag zetten ze een tandje bij om duurzaamheid in verpakkingen tot een hoeksteen van de bedrijfsfilosofie te maken. Zo willen Aldi en Lidl het percentage recycled content in hun eigen merken optrekken tot respectievelijk 30% in 2030 en 20% in 2025. Ambitieus want nu ligt het percentage gemiddeld nog rond 6%.

Retailers doen vandaag veel meer dan producten verkopen. Neem nu het familiebedrijf Schwarz Group dat achter de Lidl keten zit. In 2021 haalde het via zijn dochterbedrijf Prezero meer dan 10 miljoen ton afval op. Daarmee mag het zich een van de top vijf afvalinzamelaars van Europa. En daarbij blijft het niet. Prezero heeft ook de afvalverwerkingsactiviteiten van Ferrovial overgenomen in Spanje Portugal en in een niet zo ver verleden snoepte het ook al een stukje van het voormalige SUEZ af. Maar welke strategie schuilt er nu achter deze overnames? Het familiebedrijf achter Lidl wil zelf de kringloop van zijn verpakkingen kunnen sluiten. Het wacht niet langer op politici om recyclagequota op te leggen maar neemt zelf het initiatief. Alle petflessen van de eigen merken bestaan nu al voor 100% uit gerecycleerd plastic. Iets wat het bedrijf alleen maar kan waarmaken, omdat het voortdurend voorzien wordt van pet van de hoogste kwaliteit.

Gesloten materialenkringloop

Ook Aldi is die weg al opgegaan. In een strategisch partnerschap zijn Aldi Süd en Nord een samenwerking aangegaan met afvalverwerker Interseroh + om tot een gesloten materialenkringloop te komen en actief te participeren in de circulaire economie. Tegen 2025 wil het zo alle plastic verpakkingen voor zijn eigen merken, en dus niet alleen petflessen, minstens 30% gerecycleerd materiaal laten bevatten. De voorbije jaren leverde het bedrijf al enorme inspanningen om zijn verpakkingen verder terug te dringen. Daar begint duurzaamheid immers voor de retailketen. Sinds 2020 realiseerde het een reductie van het totaalgewicht aan verpakkingen van 239 ton. Het gebruikte in diezelfde periode ook 631 ton minder plastic. Toch gooit Aldi plastic zeker niet met het badwater weg. De houdbaarheid van zijn producten blijft voorop staan, want voedselverlies heeft bijna altijd een veel grotere milieu-impact dan die van de verpakking. Daarnaast zet het in op recycleerbaarheid. Vandaag zijn de verpakkingen van de eigen merken al voor 98% recycleerbaar.

Hele keten in beweging

Deze initiatieven zetten ook de fabrikanten onder druk om gerecycleerd materiaal op grotere schaal te gebruiken in hun verpakkingen. Zo kondigde Pepsico al aan dat het voor ligt op schema en 100% van de plastic flessen die het in Duitsland op de markt zet een recycled content heeft van 100%. 100 dagen vroeger dan gepland. Coca-Cola zit intussen aan een aandeel van 70% en overstijgt daarmee ook zijn eigen doelen. Dit stond maar voor 2023 op de planning.    

Duurzaam verpakte fairtradebananen, chipsringen en kipfilets

Wat al die inspanningen nu concreet opleveren? Door de verpakking van zijn Fairtradebiobanen een heuse metamorfose te laten ondergaan (de plastic zak, maakte plaats voor een bandje), spaart Aldi jaarlijks maar liefst 11,4 ton plastic uit. Ook de chipsringen met paprika kregen een nieuwe, recycleerbare verpakking. Dat scheelt per jaar 27.359 kg karton, 821 kg aluminium en 997 kg plastic. En heeft u het nieuwe plastic bakje voor vers gevogelte al gezien? Die zijn nu gemaakt uit 100% gerecycleerd plastic (rpet). Hierdoor vermijdt Aldi 63 ton extra ‘nieuw’ plastic.

Gerecycleerde PCR film

Eerder dit jaar pakte Lidl Zweden uit met een primeur door zijn ingevroren kaneelbroodjes voortaan in gerecycleerde PCR film te verpakken. Een oplossing die bedacht werd door Trioworld en bestaat uit een innovatief vijflaags concept. De verpakking is gemaakt van 30% post-consumer gerecycleerd PCR, goedgekeurd voor contact met voedingsmiddelen en zelf ook weer 100% recycleerbaar. 

Nieuwsbrief

Meld u aan om nieuws & updates te ontvangen.

Contact

Kevin Desender

Projectmanager

Uw organisatie promoten via het RecyclePro netwerk? Ik help u graag verder.

0%

    Stuur ons een bericht

    Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

    Details