NLFR

Platform over de gehele recyclingstroom binnen de Benelux
De enorme plastic berg in arme landen

De enorme plastic berg in arme landen

Ieder etmaal 83 voetbalvelden aan afval van 10 centimeter dik

Alleen al in China, India, Filipijnen, Brazilië, Mexico en Nigeria verrijst iedere 24 uur een berg plastic afval ter grootte van een voetbalveld en met een hoogte van bijna 8,5 meter. En die berg wordt slechts veroorzaakt door vier multinationals die samen zoveel plastic produceren dat de berg iedere 20 minuten 10 centimeter hoger wordt.

De treurig stemmende cijfers komen uit een onderzoek dat is uitgevoerd door Tearfund, een Britse goededoelenorganisatie. Ze brachten onlangs een rapport uit onder de naam ‘The Burning Question: will companies reduce their plastic use?’, waarin ze de vervuiling onderzochten die vier multinationals veroorzaken in zes arme landen. In het rapport is berekend hoeveel ton plasticvervuiling Coca-Cola, Pepsi-cola, Nestlé en Unilever in alleen al China, India, Filipijnen, Brazilië, Mexico en Nigeria veroorzaken. Het blijkt om een half miljoen ton per jaar te gaan. Coca-Cola blijkt de allergrootste vervuiler en is in zijn eentje verantwoordelijk voor 200.000 ton op jaarbasis. In de praktijk verkopen de vier bedrijven hun plastic producten natuurlijk in meer dan zes landen, wat de cijfers nog indringender maakt. In de zes onderzochte landen gaat het om plastic dat niet gerecycled wordt, maar gestort of verbrand in de open lucht.

Een plastic picker in Tanzania.

 

Te weinig

Het rapport presenteert niet alleen de kille cijfers maar laat ook zien wat het in de praktijk betekent wanneer mensen noodgedwongen hun plastic moeten verbranden. Interviews met inwoners van Dar es Salaam in Tanzania, vertellen de gevolgen: niet alleen voor hun gezondheid, maar ook financieel, omdat mensen medicijnen moeten kopen en heel vaak klachten aan hun luchtwegen hebben.
Tearfund wil de vier bedrijven met het onderzoek laten zien dat ze te weinig doen om het wereldwijde afvalprobleem aan te pakken. “Alle vier de multinationals verkopen in plastic verpakte producten in landen met middel- en lage inkomens en met een zeer gebrekkig afvalmanagementsysteem. Bij elkaar gaat het jaarlijks om miljarden flesjes, zakjes en bakjes.”

Volgens de opstellers van het rapport doen de bedrijven dat terwijl ze kunnen weten dat “hun plastic verpakkingen niet op de juiste manier worden opgehaald en gerecycled, hun verpakkingen daardoor bijdragen aan toenemende plasticvervuiling, omdat de verpakkingen gestort worden of verbrand in de open lucht en dat deze vervuiling ernstige schade berokkent aan milieu en gezondheid van mens en dier.”

Coca-Cola, Pepsi-cola, Nestlé en Unilever zeggen stuk voor stuk dat ze hun plastic productie willen verminderen en meer willen recyclen, maar volgens zowel Tearfund als de Plastic Soup Foundation zijn die ambities verre van toereikend.

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details