NLFR

Platform over de gehele recyclingstroom binnen de Benelux
Campagne krijgt meer bedrijven aan het sorteren

Campagne krijgt meer bedrijven aan het sorteren

Bedrijven zijn verplicht om hun afval te sorteren. Een van de stromen waar nog het meeste potentieel voor verbetering ligt, zijn de
kunststoffen en meer bepaald kunststof folies. Valipac lanceerde in september vorig jaar een sensibiliseringscampagne om bedrijven bewust te maken van het belang van sorteren en hen ook al op weg te zetten met drie gratis zakken voor de inzameling van plasticfolies. En met succes: reeds 5% van deze bedrijven bestelden sindsdien samen 22.000 zakken bij een aangesloten ophaler. De campagne zal daarom een vervolg krijgen in het najaar.

4.800 bedrijven kregen van Valipac een startpakket dat bestond uit drie gratis foliezakken, een poster en een folder met sorteerinstructies.

Wil Valipac zijn recyclagedoelstellingen halen, dan zal ook de bedrijfswereld een versnelling hoger moeten schakelen. “Vooral op vlak van de inzameling van plasticfolies, is er nog werk aan de winkel”, geeft Xavier Lhoir aan. Hij is actief als director Operations & Circular Economy bij Valipac. “Nochtans kan deze materiaalstroom vrij eenvoudig selectief ingezameld worden. Afvalproducenten die reeds een contract hebben met een inzamelaar voor papier en karton, hoeven niet eens een aparte container te plaatsen. Ze mogen de plasticfolies ook inzamelen in speciaal daarvoor bestemde afvalzakken en die meegeven. Een heel efficiënte en flexibele manier om in orde te zijn met de regelgeving, want er geldt voor bedrijven tenslotte een sorteerplicht voor folie.”

Gratis startpakketten bezorgd

Om mee aan de kar te trekken en de inzameling van plastic folies te stimuleren, zette Valipac in september 2020 een sensibiliseringscampagne op het getouw. In samenspraak met dertien aangesloten operatoren werden bedrijven geïdentificeerd die al klant waren met een rol­container voor papier en karton maar waar nog geen regeling bestond voor de inzameling van plastic folies en actief in sectoren waar folie vrijkomt. Lhoir: “4.800 bedrijven kregen van ons een startpakket dat bestond uit drie gratis foliezakken, een poster en een folder met sorteerinstructies. Een manier om enerzijds het bewustzijn bij bedrijven te vergroten en hen anderzijds op weg te zetten met de praktische uitvoering. Daar wringt het schoentje immers vaak.” Een half jaar na datum is het tijd voor de evaluatie. Dat gebeurt aan de hand van de aanvragen voor premies van de operatoren voor bedrijven die werk maken van een selectieve inzameling van bedrijfsmatig verpakkingsafval. En wat blijkt, de actie is bijzonder goed onthaald. “Op basis van de eerste aanvragen voor premies, stellen we vast dat reeds 5% van de gecontacteerde bedrijven achteraf zelf een bestelling voor foliezakken plaatste. In totaal ging het om 22.000 zakken. Een resultaat waar we toch fier op zijn”, vertelt Lhoir.

Afvalproducenten die reeds een contract hebben met een inzamelaar voor papier en karton, hoeven geen aparte container te plaatsen. Ze mogen de plasticfolies ook inzamelen in speciaal daarvoor bestemde afvalzakken.

Zelf startpakket aanvragen

Uiteraard ligt er nog veel meer potentieel in de bedrijfswereld. Een onderzoek van Valipac identificeerde daarnaast die sectoren waar naar alle waarschijnlijkheid veel plasticfolies terug te vinden zijn. Vooral in retail en distributie is dat bijvoorbeeld het geval. Lhoir: “Uiteindelijk werden er 12.300 extra bedrijven door ons gecontacteerd in diezelfde periode. We polsten daarin naar hun interesse om het systeem van foliezakken gratis uit te testen. Ze hoefden zich enkel in te schrijven via de website voor een startpakket en ontvingen dan ook drie gratis foliezakken.” Ook dit initiatief schoot niet aan zijn doelstelling voorbij. Bijna 4% van de bedrijven reageerden op het aanbod. 6% onder hen liet achteraf een bestelling optekenen voor nieuwe foliezakken. Tot grote tevredenheid van Valipac en zijn operatoren. 

Ook aandacht voor inzameling PMD

“Bedrijven hebben er vaak nog niet bij stilgestaan wat ze met hun folie kunnen doen. Deze acties bewijzen dat als we het bewustzijn kunnen vergroten, we weer mooie stappen kunnen zetten om de recyclagedoelstellingen te halen. Het is dan ook de bedoeling om de campagne dit jaar te hernemen. Dit zou niet mogelijk zijn zonder de goede samenwerking met de operatoren. Samen hebben we een enorme databank aan informatie samengebracht, zodat we heel gericht te werk kunnen gaan en de juiste doelgroepen contacteren. We hebben nu trouwens ook een samenwerking met Fost Plus en met de Valipac aangesloten operatoren actief in de PMD-inzameling bij bedrijven. Bedrijven die starten met de selectieve inzameling van PMD worden door ons geïdentificeerd. Zij kunnen dan via Fost Plus een welkomstpremie van € 75 uitbetaald krijgen. Belangrijk nu ook daar meer verschillende huishoudelijke plastic verpakkingsstromen in terecht kunnen. Samen met de operatoren zullen we bedrijven attent maken op de oplossingen die hiervoor bestaan”, aldus Lhoir. Dankzij deze samenwerking met Valipac, zal Fost Plus 58.000 bedrijven contacteren om de selectieve inzameling van PMD te promoten. 

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details