NLFR

Platform over de gehele recyclingstroom binnen de Benelux
Bij grootste materieelevent in Benelux wordt gerekend op een normale editie
Matexpo 2021 rekent van 8 tot 12 september op een “normale editie” met meer dan 300 exposanten, waarvan ongeveer een kwart uit de recyclagesector.

Bij grootste materieelevent in Benelux wordt gerekend op een normale editie

Ook dit jaar zal dat van woensdag 8 tot en met zondag 12 september weer het geval zijn, want zowel voorzitter Johan Verhelst als directeur Gregory Olszewski rekenen “op een normale editie”, wat dat in coronatijd ook moge betekenen.

Matexpo 2021 rekent op meer dan 300 expo­santen, zodat de nu al 70 deelnemende bedrijven uit de recyclagesector een gewichtige factor vormen. Gewichtig ook omdat het vaak niet de kleinste machines zijn die worden getoond: (mobiele) zeven, brekers, overslagmachines, graafmachines met sloopgiek: rij de dieplader maar voor, want ze wegen vaak tientallen tonnen. De afgelopen edities konden we er zelf omheen lopen en er met bewondering naar kijken. Voor de komende editie van 8 tot en met 12 september verwachten we meer ‘compacte’ recyclagemachines, die gemakkelijk zijn te vervoeren naar locaties in of dichtbij bewoond gebied. Daar zullen ze stiller en schoner dan voorheen hun werk moeten doen, opdat de afvoer van recyclageproducten ook duurzamer wordt en er uiteindelijk nog betere ‘nieuwe’ bouwmaterialen van zijn te maken. Dat alles onder de strijdkreet: afval bestaat niet meer.

Voor Freddy Gillis van GM Recycling zijn de bergen niet te snel te hoog, zoals hij met een Powerscreen Warrior 600 op een Warrior 2400 liet zien tijdens de vorige Matexpo. We zijn nieuwsgiering waar hij dit jaar mee komt.

Toonaangevende bedrijven

De lijst met bedrijven die recyclagemachines ­leveren bevat zo’n beetje alle bekende namen. Dat begint bij Caterpillar invoerder Bergerat Monnoyeur en BIA en loopt via Hyundai, JCB, Keestrack, Pols en Pon Equipment tot Smet Rental, SMO, Stoevelaar, Van der Spek (Ternat), de Van Laecke Group, Vandaele Konstruktie, Verhelst Machines en de Volvo Group (SMT). Dan hebben we ook nog diverse leveranciers van hulpmiddelen en aanbouwdelen voor de sloop- en recyclagesector, zoals Dehaco, MB, Pladdet en Tramac. De complete lijst met exposanten in de recyclagesector is trouwens te vinden op de website van de beurs. Al deze recyclagebedrijven kunnen ook dit keer weer meedingen naar een Innovation of Green Award. Tekenend was in 2019, dat de ‘groene prijs’ werd gewonnen door Arden Equipment. De Arden Jet is het eerste in de fabriek geïntegreerde hogedrukwatersproeisysteem op een gereedschap dat is ontworpen om stofemissies te verminderen.

Er worden in september ruim 40.000 bezoekers verwacht op de Matexpo 2021. Zal voor hen ook dit jaar de rode loper worden uitgerold?

Leuke innovaties verwacht

Tijdens Matexpo gaan de naar verwachting circa 40.000 bezoekers dus opnieuw leuke en belang­rijke innovaties zien. Welke precies valt nu nog niet te zeggen, al wordt zo hier en daar een voorzet gegeven. Zo presenteert STM de Volvo EC380E sloopmachine, die door zijn rechte giek van 7 m een grotere reikwijdte, superieure stabiliteit en uitzonderlijke hefcapaciteiten bezit. Hij zal niet lang alleen zijn, want Volvo CE lanceert binnenkort een iets lichtere EC300E met eveneens rechte giek. Wie weet krijgen we die begin september ook te zien in Kortrijk.  

We moeten nog veel meer en hoogwaardiger recycleren
Van het steenachtige afval uit de bouw­sector wordt vandaag de dag al meer dan 90% gerecycleerd. Maar daarmee zijn we er nog lang niet. Het slopen van bouwwerken, wegen … levert ook heel andere restmaterialen op, zoals hout, asfalt, steeds meer kunststoffen, glas, metalen … Tegelijkertijd is er de uitdaging van een circulaire economie. Die vereist dat we al deze restmaterialen op een hoogwaardiger manier recycleren. Als reactie daarop leveren fabrikanten van recyclagemachines een voortdurende innovatieslag. Die uit zich op twee fronten. Het eerste ligt voor de hand: machines beter geschikt maken voor een hoogwaardiger eindproduct. Het andere front heeft met de machines zelf te maken: ze moeten minder energie gebruiken, minder lawaai maken en vooral ook minder stof produceren. Want die vaak compactere, lichtere en duurzamere machines gaan we steeds vaker aantreffen dichtbij of zelfs op slooplocaties, dus ook in binnensteden.   

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details