Toxic waste transport.

Sinds een jaar loopt in de Benelux een proefproject waar transporteurs hun papieren vrachtbrieven ingeruild hebben voor elektronische voor internationale transporten. (Beeld: Abadonian)

01:51
26-09-2019

Bespaar 13,11 euro per vrachtbrief

Nog te weinig bedrijven maken vandaag gebruik van de elektronische vrachtbrief. De switch van een papieren naar een digitale versie kan nochtans een besparing opleveren van 372 miljoen euro voor de transportsector. Dat blijkt uit de berekeningen van het VBO (Verbond van Belgische Ondernemingen) en de DAV (Dienst Administratieve Vereenvoudiging). Ook afvalbedrijven hebben geen excuus meer om dit potentieel niet te benutten met de komst van ewastra.

Sinds een jaar loopt in de Benelux een proefproject waar transporteurs hun papieren vrachtbrieven ingeruild hebben voor elektronische voor internationale transporten. Tegelijkertijd bestudeerden het VBO en de DAV het besparingspotentieel voor transportbedrijven bij het overschakelen van de papieren naar de elektronische vrachtbrief. “Met de overstap naar een elektronische vrachtbrief kunnen verlader, transporteur en ontvanger samen 13,11 euro per vrachtbrief besparen. Als je weet dat er in België jaarlijks zo’n 28 miljoen vrachtbrieven opgemaakt worden, dan bedraagt het totale besparingspotentieel zo’n 372 miljoen euro”, stelt Tom Wolfs van de DAV.

Overgang naar elektronische vrachtbrief stimuleren

Minister van Digitale Agenda en Administratieve Vereenvoudiging Philippe De Backer bezocht een transportbedrijf in Hamme dat de switch al maakte. Hij erkent het potentieel en wil andere transportbedrijven ook stimuleren om over te schakelen naar de digitale vrachtbrief. “Digitaal is het nieuwe normaal. Dankzij de digitalisering kan je niet alleen geld besparen, je vermindert ook de administratieve rompslomp en je zorgt ervoor dat controles efficiënter kunnen verlopen”, aldus De Backer. “Door het gebruik van de digitale vrachtbrief worden de administratieve lasten voor het grensoverschrijdend vrachtverkeer drastisch verminderd en wordt het logistieke proces beter beheerd. In een kmosector als het transport is digitalisering soms een grote stap, maar de cijfers uit dit onderzoek tonen dat de transformatie in hun eigen belang is. Tegelijk kunnen controles efficiënter verlopen en verbetert de eerlijke concurrentie. Ook wordt het grensoverschrijdend vervoer een stuk makkelijker, veiliger en goedkoper. Dit systeem zou moeten uitgerold worden in heel Europa.”

philippe_de_backer-1547616229-kopieren

Philippe de Backer: “Digitaal is het nieuwe normaal. Dankzij de digitalisering kan je niet alleen geld besparen, je vermindert ook de administratieve rompslomp en je zorgt ervoor dat controles efficiënter kunnen verlopen.” (Beeld: Paul Van Welden)

 

Klaar voor Europese uitrol?

Minister van Mobiliteit François Bellot: ““Het pilootproject met de elektronische vrachtbrief, dat in mei 2016 in België werd opgestart en in maart 2018 tot de hele Benelux werd uitgebreid, is een mooie stap vooruit voor onze transportbedrijven, die daardoor hun administratieve lasten zien verminderen. Bovendien zorgt de elektronische vrachtbrief ervoor dat gemakkelijker en efficiënter controle kan worden uitgevoerd door de diensten van onze drie landen, die al verscheidene jaren gezamenlijke acties voeren. Dit pilootproject is dan ook zeer leerrijk voor de Benelux, maar verder ook voor de overige Europese landen in zoverre de elektronische vrachtbrief in de context van internationaal vervoer wordt uitgetest. Kortom, de Benelux is met dit project nog maar eens de ware proeftuin van Europa.”

Hindernissen voor verdere digitalisering

“Opdat de digitalisering in de logistieke sector zou versnellen, dienen eerst een aantal belangrijke hindernissen weggewerkt te worden”, meent Sofie Brutsaert, adviseur logistiek bij het VBO. “Zo geven de bedrijven die we bevroegen aan dat het gebrek aan kennis over de e-CMR bij de handelspartners hen hindert om (verder) te digitaliseren. Ook het beperkte territorium waarop de e-CMR geldig is, wordt als belemmerend ervaren. Een derde storingsfactor is de incompatibiliteit van de beschikbare softwaresystemen.”

Tekst: Valérie Couplez
Beeld: Valérie Couplez

Recyclepro partners

PieterBasphoto-mbi-kopieren