Platform over de gehele recyclingstroom in België

NL | FR

Nieuws

Bescherm en verzeker uw bedrijf tegen cyberaanvallen

Cyber-logo
De vraag is niet langer of uw bedrijf ooit het slachtoffer zal worden van een cyberaanval, maar wanneer. Hoe beschermt u zich het best tegen deze constante dreiging?

Tekst | Elien De Both

Beeld | Casier

8 april 2022 Leestijd 6 minuten

Deel dit artikel

Het aantal cyberaanvallen blijft in een verontrustend tempo toenemen. De vraag is niet langer of uw bedrijf ooit het slachtoffer zal worden van een cyberaanval, maar wanneer. Hoe beschermt u zich het best tegen deze constante dreiging? En kunt u zich daarvoor verzekeren? RecyclePro vroeg het aan Elien De Both, Corporate Consultant bij Group Casier.

Elk type bedrijf wordt tegenwoordig geconfronteerd met (de dreiging van) cyberaanvallen. Ook recyclage­bedrijven ontspringen de dans niet. Meestal wordt er geprobeerd om gegevens te stelen of activiteiten stil te leggen. Pas nadat u een bepaalde som betaald hebt, kunt u uw gegevens terug­krijgen of uw activiteiten hervatten.

Vormen en gevolgen

Een cyberincident kan veel vormen aannemen: een datalek door hacking, een medewerker die een laptop verliest, ransomware (gijzeling van gegevens waarbij u losgeld – vaak in bitcoin – moet betalen om de gegevens te deblokkeren), CEO-fraude (een fraudeur die zich uitgeeft voor de CEO van uw bedrijf en opdracht geeft tot betaling van grote geldbedragen), het hacken van de telefooncentrale om vervolgens daarlangs vanuit alle uithoeken van de wereld telefoontjes te plegen … De mogelijke gevolgen zijn niet min: gelekte gegevens, inbreuk op GDPR, betaling van losgeld, verlies van geld door fraude, achterstanden in productie en bijhorend omzetverlies, verlies van klanten of leveranciers, reputatieschade …

Voorbeeld

Een hacker baant zich een weg door de software van uw industriële processen en legt alle machines, lopende banden en aanwezige computers stil. De hacker neemt contact op met iemand van uw bedrijf en vraagt losgeld in bitcoin in ruil voor het opnieuw operationeel maken van uw bedrijf. Doordat alle bedrijfsprocessen stilliggen, loopt u omzet mis, kan het personeel niet werken maar moet het wel betaald worden en wordt uw reputatie beschadigd (het nieuws wordt opgepikt en volledig uitgesmeerd in de pers). Bijkomend probleem is dat er bedrijfsgeheimen en bijgehouden persoons- of bedrijfsgegevens van klanten, leveranciers en andere stakeholders zijn gestolen. U hebt geen enkele garantie dat de gijzeling ook echt zal ophouden, nadat u het losgeld hebt betaald.

Cyberverzekering

Een cyberverzekering is er niet alleen voor digi­tale bedrijven maar voor alle bedrijven die op welke manier dan ook software gebruiken op de werkvloer (bijvoorbeeld voor de dagelijkse admini­stratieve werking of voor de aansturing van machines) of/en waarvan de medewerkers via hun laptop/gsm toegang hebben tot het netwerk van het bedrijf. Met andere woorden, 99,9% van alle economische activiteiten. Bij een cyberincident zijn de eerste 48 uur cruciaal om de (reputatie)schade te beperken. Wie een cyberverzekering heeft afgesloten, kan 24/7 een beroep doen op diensten van de verzekeraar (noodnummer), heel dikwijls in samenwerking met specialisten (bijvoorbeeld advocaten, IT’ers, communicatiespecialisten en forensische onderzoekers). U krijgt dus praktische bijstand om de bedrijfsvoering zo snel mogelijk te hernemen. De cyberverzekering biedt dekking voor de eigen schade (kosten voor onderzoek en melding bij data-inbreuk, bedrijfsstilstand, cyberafpersing …) en voor de schade aan derden (privacy-aansprakelijkheid, personenschade …).

Preventieve maatregelen

Voorkomen is uiteraard beter dan genezen, ook als het over cyberveiligheid gaat. Maak daarom in de eerste plaats werk van een goed opgezette beveiliging: bescherm alle accounts met voldoende veilige wachtwoorden en tweefactor-authenticatie, werk strenge interne procedures uit, test uw systemen regelmatig tegen intrusies, organiseer geregeld cyberopleidingen voor uw personeel … Bepaalde cyberverzekeringen dekken bijkomende preventieve maatregelen zoals een ‘infrastructure vulnerability assessment’ of ‘vendor security assessment’. Deze tools creëren een bewustzijn bij uw medewerkers en verlagen proactief de kans op een cyberaanval. Opgelet: verzekeraars die cyberdekkingen aanbieden, verwachten dat u zo veel mogelijk preventieve maatregelen implementeert voor u een cyberverzekering afsluit. Zonder een degelijk preventiebeleid is het zeer moeilijk geworden om nog dekking te vinden op de verzekeringsmarkt, aangezien alle verzekeraars geconfronteerd worden met een enorm toe­nemende schadelast. Een cyberverzekering is dus een sluitstuk van een geheel aan maatregelen om cyberincidenten te voorkomen.

Meer info over cyberverzekeringen vindt u op www.casier.be/cyberverzekering. FR: www.casier.be/assurance-cyber

Hebt u vragen over dit thema of wenst u een verkennend gesprek over de mogelijkheden voor een cyberverzekering voor uw bedrijf? Neem dan contact op met Elien De Both, Corporate Consultant bij Group Casier, e.de.both@casier.be   

Nieuwsbrief

Meld u aan om nieuws & updates te ontvangen.

Contact

Kevin Desender

Projectmanager

Uw organisatie promoten via het RecyclePro netwerk? Ik help u graag verder.

0%

    Stuur ons een bericht

    Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

    Details