Platform over de gehele recyclingstroom in België

NL | FR

Materieel

Automatisatie blaast nieuw leven in oude weegbrug

IMG_8664
Een bestaande weegbrug werd naar de nieuwe site verplaatst en met nieuwe loadcellen uitgerust.

Tekst | Elise Noyez

Beeld | Bascules Robbe

18 oktober 2021 Leestijd 6 minuten

Deel dit artikel

In Sint-Niklaas heeft bouwbedrijf Aertssen sinds enkele maanden een nieuwe definitieve opslagplaats (DOP) in gebruik genomen. Gedurende twee jaar zullen klei en andere grondstoffen hier in twee afzonderlijke putten gestort worden. Om toezicht te houden op de grondstoffen en hoeveelheden die aangevoerd worden, werd een bestaande weegbrug verhuisd, omgebouwd en met de nodige automatisering uitgebreid.

Omdat alle informatie op voorhand ingegeven werd, hoeft de chauffeur enkel zijn QR-code (of badge) te scannen.

Het was de firma Bascules Robbe uit Torhout die een gepaste oplossing op tafel wist te leggen. Nochtans was de oorspronkelijke weegbrug, die eerder al op een andere site gebruikt werd, niet van de hand van het familiebedrijf. “We hebben een voorstel uitgewerkt waarin niet alleen automatisatie op maat vervat zat, maar tevens de verplaatsing en uitrusting van de bestaande weegbrug met nieuwe, robuuste loadcellen”, aldus gedelegeerd bestuurder Tom Pollentier. “Onder meer de concurrentiële prijs en de korte termijn waarop we dit konden realiseren, hebben de doorslag gegeven.”

Het scherm geeft een overzicht van de stortingen, inclusief in welke put ze gestort moeten worden.

Aanmelding via QR-code

Een cruciale vereiste voor de klant was een volledige controle over de aangevoerde grondstoffen en hun herkomst. “Voor elke storting is toelating van OVAM nodig. Daartoe hebben we een centraal beheerprogramma ontwikkeld waarin de nodige aanmeldingsbonnen opgemaakt kunnen worden. Alle gegevens over de grondtransporttoelating, de werf van herkomst, de naam van klant en transporteur, de geldigheidsdatum, het type product en de bijbehorende stortput worden in zo’n bon opgenomen en naar een pin- en/of QR-code vertaald.” Aan beide zijden van de weegbrug staat een bedieningspaal op vrachtwagenhoogte met scanner, badgelezer, touchscreen en printer, zodat de chauffeur bij aankomst (en vertrek) enkel maar zijn code te scannen heeft en een bon krijgt met de juiste stortput. “Op een site waar quasi constant vrachtwagens op- en afrijden zorgt dat voor een bijzondere vereenvoudiging. En mochten er toch ergens nog gegevens ontbreken, dan kunnen zij steeds via het touchscreen ingevoerd worden.”

Aan beide zijden van de weegbrug staat een bedieningspaal op vrachtwagenhoogte met scanner, badgelezer, touchscreen en printer.

Versneld wegen

Nog een ingreep om de in- en uitgaande transporten te stroomlijnen, is de toevoeging van een extra uitrit met slagboom en badgelezer op vrachtwagenhoogte. “In principe wordt er gewerkt met een dubbele weging waarbij zowel het gewicht bij aankomst als het gewicht bij vertrek gecontroleerd wordt. Omdat die beide wegingen op dezelfde weegbrug moeten gebeuren, kan er in bepaalde gevallen echter ook gekozen worden voor versneld wegen. Daarvoor krijgen vooral vaste chauffeurs met een vertrouwde staat van dienst een RFID-badge, waaraan hun aanmeldingsbonnen en het tarragewicht van de vrachtwagen gekoppeld worden. Deze chauffeurs hoeven bijgevolg enkel bij aankomst over de weegbrug te rijden en kunnen nadien via de aparte uitrit weer weg.”

Ook de voorzijde van de vrachtwagen wordt bij elke weging gefotografeerd.

Volledig overzicht

Teneinde het overzicht te bewaren over alle storten en transporten, worden niet alleen op voorhand de nodige gegevens verzameld – via aanmeldingsbonnen – maar is er ook op de site extra controle voorzien. Zo voorzag Bascules Robbe naast de weegbrug twee camera’s, die bij elke weging foto’s nemen van de voorzijde van de vrachtwagen enerzijds en de inhoud van de laadbak anderzijds. Een tablet in de wiellader laat toe om de wegingen momentaan te bekijken en eventueel te corrigeren, alsook de diagnose van weegbrug en periferie op te vragen. Via de software op de desktop, tot slot, kunnen alle wegingen en bijbehorende foto’s opgevraagd en eventueel naar een eigen beheersysteem geëxporteerd worden. “Dat naslagwerk is bijvoorbeeld belangrijk bij discussies, of wanneer er na afloop ergens een verontreiniging vastgesteld worden. Alles kan namelijk terug getraceerd worden. Als je weet dat de voorziene aanvoer voor één jaar al op twee maanden tijd gerealiseerd werd, dan begrijp je wel dat dit geen overbodige luxe is.”  

Nieuwsbrief

Meld u aan om nieuws & updates te ontvangen.

louwers mediagroep
  • I&B-BE

    Installatie & Bouw

    Platform over installatietechniek, hvac, sanitair en elektriciteit

    Naar website
  • KB

    Keukenbouw

    Platform over design en techniek in de keukenbranche

    Naar website
  • GWW-BE

    Grond/Weg/Waterbouw

    Platform over infrastructuur, ruimtelijke inrichting, civiele- en openbare werken

    Naar website
  • IA

    Industrial Automation

    Platform over productie- en procesautomatisering

    Naar website
  • IB

    Interieurbouw & Schrijnwerk

    Platform voor de interieurbouwbranche

    Naar website
  • LP

    Lumenpro

    Platform over licht en verlichting

    Naar website
  • MTV

    Metaalvak

    Platform voor de metaalverwerkende industrie

    Naar website
  • CLW

    Construire la Wallonie

    Plateforme pour le bâtiment, génie civil et infrastructures

    Naar website
  • Greenpro

    Greenpro

    Platform voor de tuin- en groenprofessional

    Naar website
  • Bouwmat

    Bouwmat

    Platform over bouwmaterieel & bouwmachines

    Naar website
  • BAVL

    Bouwen aan Vlaanderen

    Platform voor de bouw

    Naar website
  • ArchiComm-BE

    ArchiComm

    Platform over architectuur, interieur- & landschapsarchitectuur

    Naar website
0%

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details