De platste Ster komt uit Helmond

Het was even plechtig stil in de hal bij Bronneberg Recycling Machines en Services In Helmond. In de hijsstroppen hing een gloednieuwe Mercedes S400 hybrid. Alsof het een uitvaart betrof, werd de auto met de kraan langzaam richting de nieuwste machine van Bronneberg getransporteerd.

Henri Jegerings, mede-eigenaar van het bedrijf, doorbreekt de stilte. “Dit is een generale repetitie. We hebben deze Autoquetscher speciaal voor Mercedes in Stuttgart ontwikkeld. De machine zal in de toekomst louter nieuwe Mercedessen gaan pletten. De Bronneberg Mercedes pletter is geboren.”


Bronneberg is een familiebedrijf met aan het roer de eigenaren Jan en Henri Jegerings. De zonen van Henri werken er ook: Alexander doet de export, Robert-Jan de buitendienst en, op de foto, Michiel, op de binnendienst.

Hij moet door de brievenbus passen
Waarom een Mercedes pletter? Jegerings legt uit: “De productielijn bij Mercedes werkt ‘just-in-time’. Stel dat een auto in de lijn een productiefout heeft, bijvoorbeeld puntlassen mist, dan is die auto voor Mercedes afkeur. Toch zal hij in de lijn afgebouwd worden, omdat men de productie niet mag stilzetten. Aan het eind van de lijn gaat de auto dan onze pletter in. Het pakket moet zo compact worden om deze zo efficiënt mogelijk naar een van de shredders in de regio te kunnen vervoeren.


Henri Jegerings, naast de platste Mercedes S400 hybrid in de geschiedenis van het automerk.

Voortschrijdende autotechniek vroeg om nieuwe plettechniek
Mercedes kwam acht maanden daarvoor met de opdracht. “Men had een autopletter uit de jaren 80 gezien bij ons filiaal in Mannheim en stelde voor een proef te doen. Er werd een afspraak gemaakt in Helmond en een Mercedes ML en een G-klasse werden aangeleverd. We hebben het geprobeerd met de kleinste van de twee in onze standaardpletter, maar zonder succes. De voortschrijdende autotechniek heeft de A, B en C stijlen zo sterk gemaakt, dat deze machine vastliep op de kooiconstructie.” Mercedes, trots op de kwaliteit van hun auto’s, kwam daarna met de opdracht om een geheel nieuwe pletter te ontwikkelen. Jegerings: “We zijn berekeningen gaan maken op basis van de wensen van Mercedes. De auto’s moeten met een heftruck in een voorlader geplaatst kunnen worden. Hydraulisch wordt deze onder een hoek gezet. Door de zwaartekracht glijdt de auto in de pers. Het geplette pakket mag niet hoger zijn dan 0,5 m. Indien nog een motor aanwezig is, moet ook deze gebroken kunnen worden.”


De Mercedes Sprinter zoals u hem nog niet eerder zag.

De nieuwe norm in autopletten is een feit
Na de S400 hybrid waren de aanwezigen nog getuige van een Mercedes Sprinter, die zonder problemen zo plat als een pannenkoek uit de pletter kwam. “Missie geslaagd”, constateert Jegerings. De afspraak om het Mercedes verslindende monster in Stuttgart af te leveren, kan gemaakt worden. Bronneberg is niet alleen voor het ontwikkelen van de pletter gevraagd door Mercedes. “Na aflevering van deze pletter liggen nog nieuwe uitdagingen klaar en daar komen wij met onze expertise in beeld. We bouwen tenslotte niet alleen machines, maar leveren ook oplossingen”, besluit Jegerings.


Alleen nog aan het typeplaatje herkenbaar, deze S400.


Hydraulisch wordt de voorlader onder een hoek gezet. Door de zwaartekracht glijdt de auto in de pers.

Tekst en beeld: Jan Mol